Volkswagen Beetle Cabrio 1.4 TSI DSG Sport

- 30 augustus 2013

Serieuzer geworden

Dat de cabriokap zich niet in, maar bovenop de bagageruimte vouwt, heeft niet enkel esthetische voordelen. Het is daarbij ook nog eens lekker praktisch. De bagageruimte - met 225 liter niet al te groot, maar wel goed toegankelijk - blijft bijvoorbeeld mooi intact. Minpunt is wel dat de opgevouwen kap je het zicht naar achteren totaal ontneemt. Ieder voordeel 'heb' tenslotte z'n nadeel. Over ruimte gesproken: lekker open cruisen met vier man is aardig te doen in de Beetle. Zonder al te veel geschuif met de voorstoelen kun je achterin best aardig zitten. En krijg je onverhoopt toch een regendouche, dan is het goed om te weten dat de hoofdruimte zowel voor- als achterin, ook met de kap dicht, prima in orde is.

Net als bij de buitenkant gaat het er ook in het interieur allemaal wat serieuzer aan toe. Zo staat de voorruit niet meer zo ver naar voren en is het kenmerkende bloemenvaasje verdwenen. Het dubbele dashboardkastje bleef wel bestaan. Gelukkig maar, want aflegruimte is niet het sterkste punt van de Beetle. Karakteristiek zijn de drie tellertjes bovenop het dashboard, waarop je de olietemperatuur, de stopwatch en de turbodruk kunt aflezen. Nuttig is anders, maar leuk is het wel - en in een Beetle mag dat. En, retro of niet: de ergonomie en de afwerking zijn goed, al had het materiaalgebruik wel wat hoogwaardiger gemogen. Minpuntje is ook het infotainmentdisplay, dat iets gekanteld staat en daardoor al snel onleesbaar wordt door het reflecterende daglicht.

160 pk
240 Nm
205 km/h
8,6 s
6,8 (6.4) l/100km
148 g/km
E
22%
€ 26.350
€ 41.034
€ 752 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mazda MX-5 Roadster 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

  • 2017 - Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG-6 Dune

  • 2012 - Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design

  • 2009 - Volkswagen New Beetle RSi 3.2 V6 4Motion