Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

- 24 juni 2013

Vooroordeel doorbroken

Laat je veel vermogen los op de voorwielen, dan gaat dat prima op rechte stukken, maar begint er vaak een probleem te ontstaan in bochten. Niet alleen glijdt de auto sneller over zijn voorwielen naar de buitenkant van de bocht, ook bij het uitaccelereren vanuit een bocht zwabbert de neus alle kanten op. Zo niet bij de Fiesta ST. Geef vol gas, zelfs als je een krappe bocht uitkomt en hij spurt er vandoor zonder gripverlies en zonder een klapperend stuurwiel. Dat de stuurinrichting elektrisch bekrachtigd is merk je aan niets. Je voelt wat je wilt voelen - dus wat er onder de wielen gebeurt - en nooit is een vaag moment in de besturing te ontdekken. Direct vanuit de middenstand volgen de voorwielen de commando's met precisie op en kun je dankzij het perfect uitgebalanceerde onderstel de auto ontzettend hard de bocht door sturen. Dit onderstel houdt zich qua stevigheid in het midden tussen een Punto Abarth - die wel erg hard geveerd is - en een normale Fiesta. Vooral op klinkerwegen is het verre van comfortabel, maar rij je op een gemiddelde snelweg dan worden kleine oneffenheden prima glad gestreken.

182 pk
290 Nm
225 km/h
6,9 s
8,3 (5.9) l/100km
138 g/km
E
22%
€ 12.995
€ 29.035
€ 532 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • DS 3 PureTech 130 S&S So Chic

  • Alfa Romeo MiTo TwinAir Distinctive

  • 2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

  • 2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • 2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • 2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • 2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura