Subaru Forester 2.0i Lineartronic Executive AWD

Pawel Piotrowski - 15 mei 2013

Zuiniger dan je denkt

Een SUV met een boxermotor vind je zelfs bij Porsche niet en de Forester is technisch in alle opzichten uniek. Dat begint uiteraard al met de motoren. Naast de atmosferische 2.0i is er ook een 2.0D boxerdiesel. Opmerkelijk is de terugkeer van de roemruchte XT met drukvulling en 240pk. Maar terug naar de 2.0i. Kenners weten dat we hier te maken hebben met de derde generatie boxermotor die nu 150pk en 198Nm levert. Dat verschilt nauwelijks van de voorganger, maar er zijn wel degelijk verschillen. De nieuwe boxer reageert feller op de stand van het gaspedaal, laat het koppel eerder vrij en is door een ander uitlaattraject aanzienlijk stiller geworden. De typische boxerroffel is daardoor vrijwel verdwenen en dat is toch wat spijtig. Daar staat tegenover dat het volledig nieuw ontwikkelde blok een stuk efficiënter met brandstof omspringt en van een donker oranje F naar een groen B-Label is gepromoveerd.

In de praktijk vertaalt zich dat naar een gemiddeld verbruik van 7,4 liter. Om het in perspectief te plaatsen; een Mazda CX-5 met de geroemde SkyActiv technologie doet dat niet beter, ondanks het gemis van vierwielaandrijving en automaat. De 2.0i kun je met handgeschakelde zesbak of zonder meerprijs met een Lineartronic transmissie kopen. Aan een CVT kleeft nog steeds een bedaagd imago, maar de Lineartronic van Subaru gedraagt zich piekfijn. De transmissie laat de motor niet loeien en houdt het toerental bij acceleraties op 2800 toeren. Noemenswaardig is SI-Drive waarmee je de karakteristiek van motor en transmissie kunt beïnvloeden. Activeer je de S-stand, dan reageert de motor alerter en houdt de Lineartronic het toerental hoger. Zet je de bak daarnaast in de manuele stand, dan kun je met schakelpeddels aan het stuur een geprogrammeerde 'versnelling' kiezen. Tijdens dagelijkse ritten zal de bak doorgaans in de I-modus blijven staan en blijft het toerental tijdens constante snelheden extreem laag. Bij 130km/h draait de boxermotor slechts 2200 toeren, wat uiteraard gunstig voor het verbruik uitpakt.

150 pk
198 Nm
192 km/h
11,8 s
7,4 (6.5) l/100km
150 g/km
D
22%
€ 34.995
€ 43.995
€ 807 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Ford Kuga 1.6 Ecoboost Titanium

  • Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Intense+

  • Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ

  • Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium

  • Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160pk AWD Lifestyle

  • Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna

  • Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +

  • Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+

  • 2015 - Subaru Forester 2.0D Comfort

  • 2008 - Subaru Forester 2.0D Executive