Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Lauréate

Arnold van Schepen - 16 april 2013

Opvallende verhoudingen

De Stepway is niet wezenlijk anders dan de versie die we al eerder testten, maar toch kunnen we enige verschillen optekenen. In de bochten merk je aan het overhellen dat de carrosserie hoger op de veren staat, en ook voel je dat de auto onder het rijden wat meer op zijn veren beweegt. We zijn erg te spreken over de geluidsdruk in de auto, tijdens het rijden blijft de Sandero Stepway goed stil. Windgeruis op snelwegtempo is slechts lichtjes aanwezig en het motorgeluid blijft op de achtergrond. Boven de 3.000 toeren laat het motortje van zich horen, maar de leuke driecilindersound is allesbehalve storend. Het geluid van het opspoelende turbootje is zelfs vermakelijk. Zoals we in de eerdere tests al aankaartten is dit een echt toerenmotortje, wat wil je ook met een inhoud van 900 cc. De boring en slag bedragen 72,2 en 73,1mm, je voelt op je klompen aan dat er niet veel trekkracht bij lage toeren beschikbaar is. Zo af en toe mis je de vierde verbrandingsslag wel, want als je beneden de 1.500 toeren vermogen oproept hebben de drie cilinders moeite om het ritme te bewaren. Dat is niet zozeer een makke van de motor, maar meer van de versnellingsbak die vrij lange verhoudingen heeft. De versnellingsbakverhoudingen zijn uitgelegd voor een motor die bij lage toeren trekkracht levert, en juist dat heeft de 0.9 TCe niet.

Rond de 2.500 toeren begint het motortje er flink aan te trekken, als je opschakelt bij 4.500 toeren is de Sandero lekker vlot. Schakel je eerder op, dan valt het blokje telkens terug in zijn turbogat. Het maakte de Sandero een beetje tweeslachtig, schakel je tijdig en rustig op, dan houdt het niet over met de prestaties, maar kies je ervoor om 1.500 toeren later op te schakelen, dan is de auto tot 100 km/u erg vlot. Om een voorbeeld te geven: Een Focus 1.0 EcoBoost kun je in de derde versnelling over een minirotonde sturen. Maar de 0.9 TCe draait in de derde versnelling te weinig toeren om soepel rond te komen. Schakel je echter terug naar de twee, dan rijd je in het toerengebied waarin het motortje optimaal presteert en schiet je met gezwinde spoed over de rotonde. Het zou Dacia sieren om de eindoverbrenging nog eens onder de loep te nemen. Qua ratio sluiten de versnellingen mooi op elkaar aan, maar als het toerental in elke versnelling nu eens 400-500 toeren hoger lag, dan is het motorvermogen veel beter bruikbaar. Want bij 120 km/u in de vijfde versnelling draait de motor 2.800 toeren, trap je het gas in om te versnellen naar 130, dan vraagt de schakelindicator je om terug te schakelen.

90 pk
135 Nm
168 km/h
11,1 s
6,6 (5.4) l/100km
124 g/km
D
22%
€ 10.990
€ 15.883
€ 291 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • 2021 - Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • 2013 - Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate

  • 2010 - Dacia Sandero Stepway 1.6 MPI 90

  • 2008 - Dacia Sandero 1.4 MPI Ambiance