Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Intense+

Arnold van Schepen - 15 januari 2013

Ruim en riant

Het interieur van de Outlander is er enorm op vooruitgegaan. Het is opgebouwd uit mooie en goed aanvoelende materialen. Net als bij de ASX zijn de kunststoffen in de lagere regionen van een praktischer materiaal. Praktisch in de zin van krasbestendig en goed te reinigen. Het ontwerp van het dashboard heeft aanzienlijk meer 'jeu' gekregen, de middenconsole is naar de bestuurder gericht en het instrumentarium is voorzien van een mooi gedetailleerd TFT-scherm. De zit achter het stuur is prima en eveneens goed instelbaar, alle knoppen zitten waar je ze verwacht en de bediening is logisch. Net als bij de ASX valt de bediening van de boordcomputer in negatieve zin op: de keuzeknop zit linksonder op het dashboard. Op de middenconsole zit een opvallende knop: de Eco-Mode toets. Met deze knop wordt het gedrag van het start-stopsysteem en de vierwielaandrijving beïnvloed. De afwerking in zwart glanzend kunststof (vaak ten onrechte 'pianolak' genoemd) is in een praktische auto als deze een wat minder gelukkige keuze. Het oppervlak trekt stof aan en zit zomaar onder de vette vingers.

De Outlander is vanaf basisuitvoering Intense voorzien van een gescheiden climate control, alle denkbare airbags (inclusief knie-airbag), licht- en regensensoren, keyless entry, parkeersensoren achter, bluetooth carkit met USB-aansluiting. De standaard audio van die uitvoering heeft in onze Intense+ plek gemaakt voor een Rockford Fosgate audiosysteem met touchscreenbediening, de parkeersensoren achter zijn vervangen door een camera. Het standaard 16 inch lichtmetaal wordt dan verruild voor 18 inch wielen en je krijgt xenon verlichting en een start-stopknop. Wil je navigatie af-fabriek, dan ben je gebonden aan de meest luxueuze uitvoering, de Instyle. In het geval van een vierwielaangedreven diesel bedraagt het prijsverschil tussen de Intense+ en Instyle ruim 7.500 euro. Het meubilair is dan met leer bekleed, verwarmd (voorstoelen) en de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar. Verdere elektrische luxe is er in de vorm van het schuif- / kanteldak en een elektrisch bedienbare achterklep. Opvallend is dat je bij de Instyle met dieselmotor ook een botsradar, adaptieve cruise control en rijbaanassistent krijgt. Dat zet de meerprijs in een geheel ander licht.

150 pk
380 Nm
200 km/h
10,2 s
7,8 (5.4) l/100km
140 g/km
G
22%
€ 31.890
€ 42.008
€ 770 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Ford Kuga 1.6 Ecoboost Titanium

  • Subaru Forester 2.0i Lineartronic Executive AWD

  • Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ

  • Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160pk AWD Lifestyle

  • Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna

  • 2015 - Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+

  • 2014 - Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +

  • 2010 - Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD

  • 2007 - Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • 2006 - Mitsubishi Outlander Sport 2.0 Invite Plus