Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

Pawel Piotrowski - 12 januari 2013

Terug naar acht

In de voorganger ging het hart vooral sneller slaan door de hitsige 5.2 FSI V10 onder de kap. Het aluminium blok was in de basis afkomstig van Lamborghini en door Audi flink onder handen genomen. Een langere slag een grotere boring bezorgden de V10 een hoger koppel bij lage toerentallen. En meer koppel in een grote en zware sedan is altijd fijn. Met 444pk en 540Nm was de S8 niet de krachtigste powersedan, maar door de unieke V10 configuratie qua motorgeluid wel de meest spectaculaire. Hees, snerpend en donker van karakter; een Lambo in een Audi jasje. Helaas waren de verbruikscijfers ook des Lamborghini. In de nieuwe S8 hangt een volkomen nieuw ontwikkeld blok. Niet langer een atmosferische V10, maar een 4.0 TFSI V8 met dubbele beademing en cilinderuitschakeling. Twee turbo's stuwen het vermogen naar 520pk en 650Nm op, terwijl de cilinderuitschakeling op rustige momenten het drankprobleem van de S8 beperkt.

Discreter krijg je al dat vermogen overigens niet verpakt. De derde generatie S8 geeft een nieuwe dimensie aan ingetogenheid. Je moet heel goed kijken om de verschillen met de meer gangbare versies te zien. Aan de voorkant wijken grille en bumper af, maar de verschillen zijn minimaal. Alleen het subtiele S-logo verraadt de ware aard van het beestje. Haal je dat eraf, dan zou je de S8 theoretisch aan zijn standaard volledige LED verlichting nog kunnen herkennen. De achterkant is net zo anoniem. Vier kleine uitlaatstukken verschuilen zich aan de onderkant van de bumper. Alsof de sterke S8 zich schaamt voor zijn buitensporige vermogen. Een W12 valt meer op, mede door zijn lange wielbasis, waarmee de S8 niet leverbaar is. Zelfs de grote keramische schijven (€ 12.613) verschuilen zich uitstekend achter de 21 inch velgen. En ook de speciale prismazilver kristaleffect lak oogt doodgewoon. Het prijskaartje is daar ver van verwijderd. Voor een 'kale' S8 vraagt Audi minimaal €152.800. Met het aankruisen van een paar leuke opties ga je snel over de twee ton heen. Het door ons gereden exemplaar moet € 198.670 opbrengen en dat zit gevaarlijk dicht bij de vanafprijs van een Bentley Continental GT V8.

520 pk
650 Nm
250 km/h
4,2 s
13,5 (10.1) l/100km
235 g/km
F
22%
€ 152.180
€ 198.670
€ 3.642 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • BMW ActiveHybrid 7 Lang

  • Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

  • Lexus LS 600hL President Line

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • 2014 - Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus

  • 2012 - Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • 2010 - Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • 2010 - Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • 2008 - Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +