Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

Harold Rolloos - 19 november 2012

Absolute alleskunner

Alle motoren zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat die feilloos zijn werk doet. Overgangen voel je nauwelijks en het schakelen gebeurt op de juiste momenten. Deze transmissie past perfect bij het karakter van de Range Rover, dat gericht is op comfort. Ook het stuurgedrag is daar op aangepast. Het is nog steeds niet sportief te noemen, maar in vergelijking met de vorige generaties is het wel een stuk directer. De Range Rover is een heerlijke reisauto waarin je je heel veilig voelt. In de eerste plaats natuurlijk door zijn enorme omvang, maar ook de hoge zit en daardoor het overzicht op de weg draagt bij aan dat veiligheidsgevoel. In ons land zal de gemiddelde Range Rover-rijder niet of nauwelijks buiten de gebaande paden komen. Het ruige Marokkaanse landschap biedt gelukkig wel de mogelijkheden om de offroad-capaciteiten te ervaren en kennis te maken met het nieuwe Terrain Response-systeem. In de Auto-stand maakt Terrain Response gebruik van allerlei slimme systemen die automatisch het meest geschikte programma voor de actuele ondergrond of de rijomstandigheden voor de auto bepalen.

Hierdoor rijdt de auto altijd in het beste programma en schakelt het systeem automatisch tussen vijf standen: Algemeen, Gras/Grind/Sneeuw, Modder/Sporen, Zand en Rotsen/Kruip. Elke stand regelt de rijeigenschappen en tractie en door de respons van motor, transmissie, centraal differentieel en onderstelregelsystemen optimaal af te stemmen op de eisen van de betreffende ondergrond. Hoewel het volledig automatisch werkt, geeft het systeem je ook aanvullende adviezen, bijvoorbeeld wanneer het analyseert dat het beter is om de lage gearing of de offroad-rijhoogte te kiezen. Een knap staaltje vakwerk dus. Het eerste onderdeel waarop we dit systeem ervaren is een rivier waar we doorheen rijden. De neus van de SUV duikt het water in en komt er vervolgens weer net zo makkelijk uit. Een peulenschil dus voor de Range Rover. Met de modderige, smalle bergwegen heeft de Engelsman zoals verwacht geen moeite. Aan het einde van de dag wacht hem de laatste, en tevens zwaarste proef waarbij we de andere all-terrain technologieƫn kunnen proberen. Een steile heuvel naar beneden? Peanuts, dankzij de Hill Descent Control. Over stenen rijden in de Rotsen/Kruip-stand gaat eveneens probleemloos. We zijn zeer onder de indruk van de offroad-capaciteiten van de nieuwe Range Rover, die op dit vlak echt heerst in de SUV-topklasse.

258 pk
600 Nm
210 km/h
7,9 s
onb (7.5) l/100km
196 g/km
B
22%
€ 114.400
€ 138.400
€ 2.537 / maand
€ 630 - € 680 / kwartaal
  • Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

  • BMW iX xDrive40 High Executive

  • Volvo XC90 B5 AWD R Design

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • 2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • 2015 - Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography

  • 2013 - Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • 2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue

  • 2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • 2011 - Land Rover Range Rover Evoque CoupĆ© TD4 Prestige

  • 2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • 2010 - Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography

  • 2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE