Volvo S80 D5 Geartronic Summum

- 13 december 2012

What you feel is what you get

Hoe comfortabel de S80 werkelijk is, komt echt aan het licht als je gaat rijden. Dan merk je al snel dat Volvo's vlaggenschip typisch zo'n auto is waarvan je al na de eerste kilometer weet wat voor vlees je in de kuip hebt. In het geval van de S80 is dat een auto van het uitgesproken comfortabele soort. Alles staat ten dienste van het rijcomfort: de heerlijke stoelen, de stilte aan boord, de wollige besturing; de S80 ademt onthaasting en rust.

Het soepel afgestelde standaardonderstel past daar prima bij en juist daarom vraag je je af wat optie '026' - een verlaagd sportchassis - in de optielijst te zoeken heeft. Het doet een poging om de S80 te maken wat 'ie niet is: sportief. Want daarvoor is de besturing te gevoelloos (maar - gelukkig - niet te licht). Zo'n sportonderstel kan het gebrek aan feedback in theorie wat compenseren, maar het maakt de auto in de praktijk onnodig stoterig, zeker in combinatie met de forse wielen. Mooi laten zitten dus, dat sportonderstel.

215 pk
440 Nm
225 km/h
8,4 s
6,9 (6.1) l/100km
159 g/km
G
22%
€ 40.540
€ 65.250
€ 1.196 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Lancia Thema 3.0 V6 MultiJet II 239pk Platinum

  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • Infiniti M37S Premium

  • Cadillac CTS 2.0T Premium

  • Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition

  • Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition

  • Saab 9-5 2.0 TiD Vector Exklusiv

  • BMW 5 Serie 530d High Executive

  • BMW 5 Serie Sedan 518d Business

  • BMW 5 Serie 523iA High Executive

  • Infiniti Q70 2.2d Performance+

  • Infiniti M35h GT Premium

  • Jaguar XF 2.2D

  • 2010 - Volvo S80 1.6D DRIVe Momentum

  • 2006 - Volvo S80 2.5T Summum