BMW X6 M50d

Arnold van Schepen - 12 november 2012

Ontzagwekkend

In technisch opzicht is de M50d een prachtig staaltje engineering, maar het feit dat BMW dit blok in het vooronder van de X6 heeft weten te bouwen is niet minder knap. Want onder de motorkap gaat het er minder ruim aan toe dan je op basis van zijn grootte zou verwachten. De drie turbo's hebben het nodige leidingwerk en verstelmechanismen vanwege de variabele geometrie. En omdat drie turbo's meer lucht kunnen verstuwen dan twee, zijn de intercoolers logischerwijs een stuk groter. Bovendien moeten de wielkasten 20 inch velgen met 275 mm brede voorbanden incluis stuuruitslag kunnen herbergen. Tel dit alles bij elkaar op en je begrijpt dat de zes-in-lijn shocking klem zit tussen de wielkasten. De achttraps automaat van ZF mag er zijn, hij schakelt onmerkbaar en razendsnel. Of je nu rustig toert of het volledige koppel van 740 Nm oproept, de versnellingsbak blijft perfect schakelen. Dat verdient respect, in een auto van 2.225 kilo met vierwielaandrijving.

Het acceleratievermogen kan maar met een term omschreven worden: ontzagwekkend. In 5,3 seconden sprint deze kolos naar de 100, maar zijn tussenacceleraties zijn nog veel indrukwekkender. Even vlot een vrachtwagen inhalen op een provinciale weg? Je begint de inhaalactie met een kleine 90 km/u en bij het passeren van de cabine ben je de 120 km/u riant voorbij. De M50d springt simpelweg achteloos om met het gewicht van de auto.

381 pk
740 Nm
250 km/h
5,3 s
10,0 (7.7) l/100km
204 g/km
F
22%
€ 86.535
€ 123.600
€ 2.266 / maand
€ 630 - € 680 / kwartaal
  • Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic

  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line Edition

  • Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • 2016 - BMW X6 M 4.4 V8

  • 2010 - BMW ActiveHybrid X6

  • 2008 - BMW X6 xDrive35d High Executive