BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive

- 22 oktober 2012

Met de tijd mee

Wie geen afstand kan nemen van BMW's onvolprezen zescilinder benzinemotoren, is voortaan aangewezen op de (nog in de Touring te introduceren) 335i. Verder les je met de benzineslang louter de dorst van viercilinders. Totdat er binnenkort een aantal minder krachtige varianten aan het gamma wordt toegevoegd, kun je vooralsnog alleen bij de 328i terecht. Is dat een straf? Nou nee: met z'n prestaties is 'ie de afgeloste 330i met z'n fraaie zes-in-lijn in alle opzichten de baas. De geblazen tweeliter in de 328i is met z'n 245 pk iets minder vermogend, maar zit met een sprinttijd van zes tellen eerder aan de 100. Bovendien is 'ie flink zuiniger, al blijft de door BMW beloofde 1 op 15,4 bij een normale rijstijl ver buiten bereik.

Het geheim zit 'm in de TwinPower-turbo, die de 328i bijzonder elastisch doet aanvoelen. Het volledige koppel van 350 Nm - 30 meer dan wijlen 330i - staat al bij een lousy 1.250 rpm paraat, waardoor de achttraps automaat moeiteloos hoge versnellingen kan aanhouden. Dat 'ie nauwelijks aan het werk hoeft, maakt 'm gelukkig niet ongemanierd: als het moet, schakelt de transmissie in een vlugge, vloeiende beweging naar een geschikt verzet en gaat de 328i er als een haas vandoor. Nee, áls we de zes-in-lijn al missen, dan is het wel vanwege z'n kenmerkende roffel. Aan de andere kant: het motorgeluid blijft in de 328i mooi op de achtergrond en dat past 'm eigenlijk des te beter.

Meer dan ooit is de 3 Serie namelijk op een comfortabele leest geschoeid. Z'n voorloper werd weliswaar geprezen om z'n strakke rijgedrag, maar was ook wat onrustig. Van dat kwaaltje is de nieuwe 3 genezen. Oneffenheden in het wegdek verwerkt 'ie - zelfs op een sportonderstel en 19 inch wielen - keurig, zonder dat je al te veel scherpte hoeft in te leveren. Het mooist uitgebalanceerd is de Touring in de Sport-stand; de Comfort-modus filtert nét even teveel informatie om met die eer te strijken. Om brandstof te besparen is er ook een Eco Pro-stand, maar die werkt op je zenuwen door de besluiteloze en nerveuze manier waarop 'ie de elektronica commandeert. Wie tot slot liever het andere uiterste uit de 328i haalt, kan z'n lol op door naar Sport+ over te schakelen.

245 pk
350 Nm
250 km/h
6,0 s
8,0 (6.5) l/100km
152 g/km
D
22%
€ 44.130
€ 67.005
€ 1.228 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Volvo V60 Plug-in Hybrid D6 AWD Summum

  • Volvo V60 D3 Summum

  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde

  • Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT

  • 2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line

  • 2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport

  • 2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line

  • 2014 - BMW M3 Sedan M DCT

  • 2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition