Mercedes-Benz SLS AMG Roadster

- 28 augustus 2012

Geweldenaar eersteklas

Ook van binnen hebben de Duitsers een huzarenstukje afgeleverd. De cockpit, bekend uit de SLS AMG Coupé, is voorzien van fraaie details die je meevoeren terug naar de tijd van de klassieke 300SL. Neem bijvoorbeeld de prachtige luchtroosters, die na de SLS ook hun weg vonden naar het binnenste van de beter bereikbare SLK en SL. Omgekeerd kom je in de SLS ook diverse knoppen uit lager gepositioneerde Benzen tegen. Ze dienen weliswaar een ergonomisch doel, maar ondermijnen tegelijk het idee iets echt exclusiefs te rijden. Des te beter daarom dat de gebruikte materialen van absolute topklasse zijn.

Zoomen we verder in op het dashboard, dan trekken vijf ronde - vlak naast je rechterbeen geplaatste - knoppen op de middenconsole direct de aandacht. Met één van die knoppen wek je de V8, die pal voor je neus ligt, uit z'n slaap. En hoe! Wanneer de 571 paarden ontwaken, is meteen duidelijk dat we hier met een geweldenaar eersteklas te maken hebben. Een rauwe, dreigende achtcilindergrom dwingt tot in de wijde omtrek respect af. De cijfers kunnen we inmiddels dromen: 571 pk, 650 Nm, 0 tot 100 in slechts 3,8 seconden en een topsnelheid van - hou je vast - 317 km/h. Driehonderdzeventien! Begrensd, ook dat nog. Ready for takeoff?

571 pk
650 Nm
317 km/h
3,8 s
18,9 (13.2) l/100km
308 g/km
G
22%
€ 269.000
€ 310.881
€ 5.699 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

  • McLaren 650S Spider

  • 2010 - Mercedes-Benz SLS AMG