Audi A8 Hybrid Pro Line +

Arnold van Schepen - 17 augustus 2012

Onmiskenbaar

Hoe je 't wendt of keert, de Audi familie heeft sterke genen. Dat blijkt uit de hoge bouwkwaliteit van alle modellen maar ook uit de onderlinge gelijkenis. Het is begrijpelijk dat je een A4 en een A8 op een afstand of vanaf een foto verwart, maar als de A8 in real life voor je staat, is er geen twijfel mogelijk: dit is de pater familias van de huidige generatie Audi's. Vijf meter en veertien centimeter auto, daar is menig parkeerplaats in Nederland niet op berekend. Hoewel de determinatie van het type Audi zelfs voor ervaren autospotters wel eens wat lastig is, pikt iedereen de Hybrid er met gemak uit. De tienspaaks "Turbine" velgen vormen hét visuele kenmerk voor de Hybrids van Audi. Uiteraard zijn ze aangepast op het formaat van de A8, staat de A6 Hybrid op 17 inch, voor de A8 heeft Audi het ontwerp vergroot tot 19 inch. Toch ogen ze wat klein, dit komt op het conto van de hoge wang van de band: 255/45. Onze testauto is daarnaast als Hybrid te herkennen aan de standaard led-koplampen, de logo's op de flanken en het kofferdeksel en last but not least aan de kleur: Arctic zilver metallic. Deze kleur is voorbehouden aan de Hybrid. Voor het overige heeft Audi geen aerodynamische of uiterlijke aanpassingen gedaan, zouden de embleempjes achterwege zijn gelaten, dan had er net zo goed een 4.2 TDI kunnen staan.

245 pk
480 Nm
235 km/h
7,7 s
7,5 (6.3) l/100km
147 g/km
A
22%
€ 93.900
€ 126.389
€ 2.317 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • BMW 7 Serie 730d xDrive

  • Fisker Karma EcoSport

  • Volkswagen Phaeton 3.0 TDI Highline Lang

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • 2014 - Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus

  • 2013 - Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • 2010 - Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • 2010 - Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • 2008 - Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +