Opel Ampera

- 13 juni 2012

Zakelijk de logische keuze

Om direct terug te komen op de beginvraag: is de Ampera net zo vooruitstrevend als dat je verwacht met deze naam? Het antwoord is niet een volmondig 'ja', maar evenmin een 'nee'. De aandrijflijn is niet veel meer dan die van een Toyota Prius met een grotere elektrische actieradius en op het gebied van binnenruimte is het een soort Insignia vierdeurs coupé. Toch biedt deze auto het ultieme compromis tussen een uitstootloze maar beperkt te gebruiken elektrische auto en een milieuvervuilende auto met een brandstofmotor. Laad je regelmatig de accu's op en rijd je niet meer dan 60 kilometer op een dag, dan kun je bijna kosteloos rondrijden met de Ampera. Wil je ook op vakantie of überhaupt eens wat verder weg, dan helpt de range-extender je voorbij diezelfde 60 kilometer. Voor eenieder die niet het geld heeft voor een Fisker Karma, maar zakelijk wel wil profiteren van het laagste bijtellingstarief, is de Opel Ampera de enige logische keuze. Vooralsnog, want ook de concurrentie zal niet stil zitten!

  • Eenvoudig zuinig te rijden
  • Geen bijtelling
  • Geen beperkende actieradius
  • Harde demping
  • Beperkte interieurruimte achterin
  • Niet goedkoop
86 pk
130 Nm
161 km/h
9,0 s
4,3 (2.9) l/100km
27 g/km
A
22%
€ 45.500
€ 47.400
€ 869 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • Citroën DS5 200 THP Sport Chic

  • Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • Chevrolet Volt Base