Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

Arnold van Schepen - 14 juli 2012

Stille aandrijflijn

Prijstechnisch doet de 508 RXH nauwelijks onder voor een A4 Allroad, maar het is duidelijk een grotere auto. In de lengte overtreft hij een A4 met negen centimeter maar hij biedt niet meer laadruimte, een gevolg van het accupakket onder de laadvloer. Met de achterbank op zijn plek bedraagt de laadruimte 423 liter, in neergeklapte toestand 1.439 liter. De vergelijking met de Allroad is gauw gemaakt op basis van zijn uiterlijk, maar qua prijsstelling en uitrusting heeft de 508 RXH een riante voorsprong. Of dit verschil ook tot uitdrukking komt in bouwkwaliteit en rijeigenschappen zal blijken na een grondige testrit.

Door zijn uiterlijke vertoon is het onderscheid met de mindere goden in het 508-gamma snel gemaakt, maar in het interieur zie je geen grote verschillen met bijvoorbeeld een 1.6 VTi. Dat is overigens geen schande, want de interieurs van Peugeot mogen er zijn. Het dashboard heeft een klassiek-moderne vormgeving en is opgebouwd uit puike materialen, het misstaat allerminst in een auto van een halve ton. Net als in de HYbrid4-versie van de 3008 is de toerenteller vervangen door een vermogensmeter en vinden we op de middentunnel de kenmerkende HYbrid4 versnellingspook en mode-selector. De spierwitte hemelbekleding en het enorme panoramadak geven aan dat we plaatsgenomen hebben in de top-of-the-range 508. De touch and feel van de knoppen, materialen en bewegende delen is dik voor mekaar, alles voelt hoogwaardig aan en klinkt ook als zodanig.

Het gevoel van luxe wordt versterkt zodra de RXH zich vloeiend en geruisloos vanuit zijn parkeerpositie in beweging zet. De auto rijdt zodra het mogelijk is met de elektromotor. Net als bij de overige HYbrid4's houdt de RXH dit vol tot 60 km/u en zolang de tractiebatterij achterin hiervoor puf heeft. Dankzij de dynastart merk je niets van het starten van de dieselmotor en door de laufkultur van de tweeliter diesel hoor je het ook nauwelijks. Tijdens een rit door de bebouwde kom veronderstelde een passagier dat we puur elektrisch van A naar B reden, maar in werkelijkheid sprong de dieselmotor twee keer bij. Zo fijn en stil werkt het systeem.

163 pk
300 Nm
213 km/h
100,0 s
6,3 (4.1) l/100km
107 g/km
B
22%
€ 50.020
€ 56.160
€ 1.030 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Subaru Outback 2.0D Lineartronic Executive AWD

  • Jeep Cherokee 2.0 CRD Longitude

  • Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

  • 2021 - Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered

  • 2020 - Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • 2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure

  • 2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT

  • 2015 - Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT

  • 2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • 2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure