SsangYong Korando 2.0 Sapphire 2WD

Arnold van Schepen - 7 juni 2012

Lekker uitgerust

De instap in de Korando is vrij hoog, of beter gezegd: de uitstap is hoog. Wel iets om rekening mee te houden wanneer je niet zo lang van stuk bent. Het kost weinig moeite om een prettige zithouding achter het stuur te vinden, dankzij de elektrische stoelverstelling is het instellen een fluitje van een cent. De grote buitenspiegels laten zich eveneens elektrisch instellen, ze bieden goed overzicht, maar zouden wel iets boller gevormd mogen zijn zodat ze wat meer zicht op de buitenkant van de auto en het wegdek zouden bieden.

Na het starten van de nieuwe benzinemotor valt zijn stille en trillingsvrije loop op. SsangYong zegt veel aandacht besteed te hebben aan de noise, vibration en harshness en vooralsnog lijken ze daarin goed geslaagd te zijn. Het dichtslaan van het portier geeft bijvoorbeeld een mooi dof geluid en een solide indruk. Ook de bouwkwaliteit van het interieur geeft weinig reden tot klagen, de gebruikte materialen zijn - in vergelijk met de Duitse premiummerken - voor verbetering vatbaar, maar alles past mooi en er kraakt en rammelt niets. Het ziet er bovendien niet verkeerd uit, de knoppen voelen solide en ook de ergonomie geeft geenszins reden tot klagen. Wat wel opvalt is het dunne stuurwiel, dat had wel wat dikker mogen zijn.

149 pk
197 Nm
171 km/h
100,0 s
7,6 (7.5) l/100km
185 g/km
G
22%
€ 24.990
€ 28.590
€ 524 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Hyundai ix35 2.0 CVVT 2WD StyleVersion

  • Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

  • Jeep Compass 2.0 2WD 70th Anniversary

  • Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense

  • Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition Outdoor

  • Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G TS+ Lease Pack

  • Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT Exclusive

  • Kia Sportage 2.0 CVVT X-Clusive 2WD

  • 2011 - SsangYong Korando D20T Sapphire