Nissan Evalia 1.6 Acenta

Arnold van Schepen - 3 mei 2012

Rechttoe, rechtaan

Wat kun je verwachten van het rijgedrag van een auto als de Evalia? Hij heeft een McPherson ophanging voor, een starre as met bladveren achter, weegt leeg 1.334 kilo en wordt voortbewogen door een 110 pk sterke benzinemotor. En toch tovert de Evalia een glimlach op je gezicht. De eerste kilometers is het even wennen, de besturing is licht en je merkt dat het zwaartepunt zijn invloed heeft op het bochtenwerk. Je stuurmanshandschoenen kun je thuislaten, maar het is ook niet nodig om een setje verschoning mee te nemen wanneer je op een bochtige route terechtkomt.

Door de hoge zit – je kijkt bestuurders van Range Rovers recht in de ogen – heb je een goed overzicht en dat geeft rust. De aandrijflijn heeft een korte eindoverbrenging en dat stelt de 1.6 voorin in staat om te Evalia vlot op gang te brengen. Bij 120 km/u draait het blok zo'n 3.800 toeren, maar dat houdt wel in dat je bij volle belading en bergopwaarts het tempo vast kunt houden. Het motortje levert dankzij zijn ondervierkante boring/slag verhouding behoorlijk trekkracht bij lage toeren, je kunt gerust opschakelen bij 2.500 toeren en toch nog vlot snelheid maken. 50 km/u in zijn 5 is geen probleem.

Na een tijdje rijden begint het op te vallen dat de Evalia vrij relaxed rijdt. Cruise op 120, muziekje erbij, stuur losjes in de handen. Het is goed voor te stellen dat je met de Evalia ontspannen naar je vakantiebestemming rijdt. Lange afstanden zijn goed te doen, hoewel de bladveren op de achteras in onbeladen toestand de nodige weerstand tegen inveren bieden. En het windgeruis rond de grote buitenspiegels wel wat minder kon. Of dat een maatje grotere wielen wat meer rust in het stuur zouden bieden… Maar gezien de technische beperkingen die het basisconcept (lees: de NV 200) biedt, rijdt de Evalia heel behoorlijk. De combinatie van hoge carrosserie en kleine, smalle banden doen het ergste vrezen voor de rechtuitstabiliteit bij zijwind, maar ondanks de windkracht 7 op de afsluitdijk rij je tamelijk ontspannen met 120 km/u. Weliswaar maak je voortdurend kleine stuurcorrecties, maar juist dankzij de lichte besturing heb je niet na 100 kilometer rijden verkrampte armen.

110 pk
153 Nm
165 km/h
100,0 s
7,4 (7.3) l/100km
169 g/km
G
22%
€ 20.920
€ 24.095
€ 442 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Vivaro 2.0D 150 L3H1 Innovation

  • Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi 150 S&S Club