Nissan Evalia 1.6 Acenta

Arnold van Schepen - 3 mei 2012

Weinig te klagen

Nissan heeft geen grote inspanningen verricht om de bedrijfswagen-roots van de Evalia te verdoezelen. Op zich geen schande, want de NV 200 ziet er zeker niet onaardig uit. Maar bij de eerste kennismaking valt wel op dat de wielen tamelijk klein zijn. 14 inch, die kom je alleen in het A-segment als standaardmaat nog tegen. En wanneer je de Evalia recht van voren of achter bekijkt, dan valt op dat hij in verhouding tot zijn hoogte aan de smalle kant is. Maar een auto beoordelen op zijn uiterlijke kenmerken is niet de aangewezen manier om tot een goed oordeel te komen, laten we onze Evalia 1.6 Acenta daarom eerst eens wat nauwkeuriger bekijken.

De Acenta is bij Nissan al sinds jaar en dag het middelste uitrustingsniveau, bij de Evalia is dit te herkennen aan de parkeersensoren in de achterbumper, de achteruitrijcamera naast de kentekenplaatverlichting en de knopjes van de keyless entry op de voorste portieren. De Evalia is ook leverbaar in de Visia-uitvoering, en is altijd voorzien van twee schuifdeuren, privacy glass, elektrische ramen voor en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De Visia kent twee opties: een handmatige airco of het Family Pack, dat bestaat uit twee inklapbare stoelen als derde zitrij plus een handmatige airco. Op het gebied van actieve veiligheid biedt Nissan standaard ABS, elektronische remkrachtverdeling en een noodstopassistent, de passieve veiligheid wordt aangevuld met airbags voor de voorste inzittenden.

De Acenta heeft naast de genoemde achteruitrijhulpen en keyless entry de beschikking over licht- en regensensoren en een cruisecontrol / speedlimiter en is altijd voorzien van handbediende airconditioning. Het hoogste uitrustingsniveau kan daarbij aangevuld worden met een Safety Pack (ESP en zijairbags), automatische airco, de inklapbare stoelen voor de zesde en zevende inzittende en Nissan Connect, het bekende Nissan navigatie- en communicatiesysteem. Onze testauto was voorzien van die laatste twee opties die respectievelijk €700 en €780 kosten. Voor de metallic lak rekent Nissan €325, dit brengt de totaalprijs op € 24.095.

110 pk
153 Nm
165 km/h
100,0 s
7,4 (7.3) l/100km
169 g/km
G
22%
€ 20.920
€ 24.095
€ 442 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Vivaro 2.0D 150 L3H1 Innovation

  • Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi 150 S&S Club