Fiat Panda Twinair 85 Lounge

- 1 mei 2012

Economisch pruttelen

Op dit moment is de Panda alleen nog maar met een tweecilinder te bestellen. Wij reden de Twinair met turbo die een maximaal vermogen van 85 pk in de schaal legt, terwijl de 65 pk versie zonder turbo daar dit jaar nog bijkomt. Het woord tweecilinder begint door de opmars binnen het Fiatconcern langzaam aan status te winnen en de Panda zal dit alleen nog maar versnellen. Wanneer je eenmaal aan het geluid en de trillingen gewend bent, blijft er een hele normale motor over die geen enkele moeite met de Panda kent. Zeker wanneer je het toerental flink laat klimmen, zit er meer dan genoeg pit in. Een nadeeltje is wel dat dan het verbruik fors toeneemt, zodoende probeert Fiat je middels de schakelindicator te motiveren om vlot op te schakelen. Zo vlot dat je er gevoelsmatig nog helemaal niet aan toe bent. De bijbehorende trillingen en geluidsproductie bij een dergelijk laag toerental betekent bij de bekende viercilinder immers dat je op het punt van afslaan gekomen bent. En toch, wanneer je je er goed aan houdt, blijkt het motortje de Panda er gewoon door te trekken. En wanneer je dit op wegen vol kan houden waar je niet al teveel snelheidswisselingen hebt, komt de ware zuinige aard van het blokje naar boven. Zo konden we hem op buitenwegen tot 80 kilometer per uur zelfs eenvoudig onder de 4 liter per 100 kilometer krijgen. De reden dat het uiteindelijk gemiddelde op 5 liter uitgekomen is, zit hem puur in het grote verschil met de bebouwde kom. Wanneer je regelmatig moet inhouden en weer gas geven ben je je extreem zuinige waarden helaas weer snel kwijt. Uiteraard zijn deze zuinigheidsproeven gedaan met de ecoknop op de middenconsole geactiveerd. Bij dit alles zijn de algehele rijeigenschappen een ruime voldoende. Het sturen vinden we in dat opzicht zelfs het vermelden waard, want dat gaat met voldoende gevoel en genoeg weerstand. Iets wat bij dit type auto nog wel eens ontbreekt. Voor degenen die toch van zeer licht sturen houden, biedt de cityknop uitkomst, want daarmee is het extra makkelijk manoeuvreren.

85 pk
145 Nm
173 km/h
12,0 s
5,0 (4.2) l/100km
99 g/km
B
22%
€ 9.290
€ 11.990
€ 220 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • 2020 - Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • 2013 - Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

  • 2007 - Fiat Panda 100HP