Citroën DS5 200 THP Sport Chic

Arnold van Schepen - 28 februari 2012

Iets zachter graag

Een Citroën uit de DS-serie koop je vooral om zijn uiterlijk, dat is met de nieuwe DS5 niet anders. Echt grote praktische concessies hoef je niet te doen. Als het zicht door de achterruit en de ruimte op de achterbank niet doorslaggevend zijn bij de aanschaf, dan is er geen reden om de DS5 te laten staan. Wat ons minder kan bekoren is de onderstelafstemming, die is echt een tikkeltje te straf. Over smaak valt nog altijd te twisten, maar de DS5 is designtechnisch uitermate geslaagd. Enige technische fijnslijperij is echter wel welkom. Echter, de bouwkwaliteit van de productieversies van de overige DS'en is boven alle twijfel verheven. Kijken we door onze kritiekpunten heen, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat Citroën er in geslaagd is een in vele opzichten unieke auto te creëren. Help ons echter hopen op een hydropneumatisch onderstel. Al was het alleen maar for good old times sake.

  • Onderscheidend uiterlijk
  • Fraai en hoogwaardig interieur
  • Riante uitrusting
  • Onderstelafstemming
  • Ruimte achterin
  • Kan stiller
200 pk
275 Nm
235 km/h
8,2 s
7,5 (6.7) l/100km
155 g/km
D
22%
€ 34.550
€ 44.885
€ 823 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • Opel Ampera

  • Chevrolet Volt Base

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • Opel Insignia 2.0 SIDI 4x4 Cosmo OPC Line

  • 2016 - DS 5 BlueHDi 150 Chic