Volvo V50 1.6D Kinetic

Michel van Breugel - 23 mei 2006

Het rijden

In de Volvo V50 is de 1.6D een zalige motor. De motor levert 109pk en 240Nm bij 1750tpm. Hij is stil en bied voldoende vermogen om met het dagelijkse verkeer mee te komen. Dat hij niet genoeg koppel heeft om in ‘vijf’ vlot op te trekken moet je voor lief nemen. Dan moet er eerder gekeken worden naar de 2.0D of de D5, waar uiteraard een (flinke) meerprijs aan hangt. Voor het dagelijkse verkeer en de nodige snelwegkilometers is het een goede combinatie met de 5 versnellingsbak. De bak schakelt erg goed en trefzeker, met een lekker korte pook.

De 1.6 diesel draait bij 100kmh 2000tpm, en bij 120kmh 2500tpm. Tijdens acceleraties en tussensprints moet er rekening mee gehouden worden dat je boven de 1800 toeren per minuut zit, voor de welbekende duw in de rug. Onder de 1800tpm doet de motor zeer weinig. Helaas is ‘schakellui’ schakelen er hierdoor niet bij, echter wanneer je dit eenmaal gewend bent geeft dit weinig complicaties. Op snelwegtempo zou een 6e versnelling overigens meer dan welkom zijn. Dit zou het geluidsniveau en het verbruik ten goede komen.

De V50 rijdt lekker sportief. Het stuurgedrag is bijna perfect, de wegligging goed en ook bij sportief aangesneden bochtenwerk staat de V50 zijn mannetje. Daarbij is overhellen nauwelijks aan de orde.
De demping is strak maar niet straf. Om een compromis te maken tussen comfortabel en sportief blijft lastig, ook al lijken ze er bij Volvo in dit geval aardig in geslaagd te zijn.
Verkeersdrempels worden misschien wat ongemakkelijk genomen doordat het onderstel toch wat meer naar strak helt dan naar uiterst comfortabel.
Het stuurgedrag is scherp, of eerder nog, messcherp. In de bergpassen van glooiend Europa zou deze wagen helemaal tot zijn recht komen. Bij strak en pittig insturen bij korte bochten en rotondes reageert de auto lekker direct op de bewegingen aan het stuur. Op de snelweg stuurt de auto iets zwaarder dan in de bebouwde kom en dat is wel zo prettig.

Tijdens het rijden is de cruise control van Volvo weer een aanwinst voor het rijplezier. Het systeem werkt erg plezierig en gebruiksvriendelijk.
Het enige waar uw testrijder tijdens het rijden wel eens naar zocht was een lekkere positie om de linkerarm neer te leggen. Vaak kan dit in het “raamkozijn” van de linkerportier, maar die zit hier een stuk hoger dan normaal lijkt wel.

Zuinig is de minimaal 1316 kilo wegende V50 beslist. Volgens Volvo zou de 1.6D 1 liter op 20 kilometer verstoken, maar dat is wel erg optimistisch. Tijdens mijn test kwam het gemiddelde verbruik op 1 liter diesel op 16,5 kilometer. Dit zijn gecombineerde snelweg, provinciale weg en binnen bebouwde kom kilometers. Met een wat pittige rijstijl is dit zeker een acceptabele waarde.

109 pk
240 Nm
190 km/h
12,1 s
onb (6) l/100km
132 g/km
G
22%
€ 31.120
€ 34.145
€ 626 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna

  • Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

  • Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour

  • 2009 - Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • 2006 - Volvo V50 2.0D Momentum