Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

- 8 januari 2012

Opzwepend

Zit je nog achter het stuur en draai je de sleutel om, dan hoor je een donkere brom onder de motorkap vandaan komen. Zet de strak schakelende bak in z'n 1, geef een dot gas en je zult vanaf dat moment versteld staan van de prestaties die de Abarth aan de dag legt. Door het aangepaste uitlaatsysteem is de beleving van de snelheid ruim voldoende en word je extra geprikkeld door de ploffen die uit de dubbele pijpen klinken bij het loslaten van het gaspedaal. Niet alleen rechtuit is de auto indrukwekkend, ook grijpt hij zich vast in elke bocht en rondt deze met veel gemak, waarbij de grens tussen grip en onderstuur verder ligt dan je vooraf zou verwachten bij een voorwielaangedreven auto. Om het verbruik binnen de perken te kunnen houden is een knop aan het dashboard toegevoegd waarmee een keuze kan worden gemaakt tussen 'Sport' en 'Normal'. In de eerste stand reageert het gas zoals je wilt: direct respons vanuit de motorruimte. Zet je de hendel om naar de tweede stand, dan reageert de motor nauwelijks en word je aangemoedigd om rustiger te rijden. Dit levert een lager verbruik op, maar het rijplezier gaat hierdoor wel gedeeltelijk verloren. Waar de straffe verlaagde ophanging - vergezeld door de platte banden - bij een sportief rijgedrag zeer van pas komt, is deze daarbuiten niet praktisch. Drempels moeten met lage snelheden genomen worden en ook klinkerwegen moeten met beleid bereden worden om de vullingen in je kiezen op hun plaats te houden. Misschien is het een betere keuze om de verlaging en de andere schokdempers lekker in de kist te laten zitten waarin het EsseEsse-pakket wordt geleverd.

180 pk
270 Nm
216 km/h
7,5 s
8,7 (6) l/100km
142 g/km
F
22%
€ 22.990
€ 27.240
€ 499 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic

  • Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir Distinctive

  • Renault Clio RS 2.0 16V

  • Ford Fiesta 1.6 Sport

  • Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

  • Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure

  • Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

  • 2008 - Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse