Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium

Arnold van Schepen - 19 november 2011

Wie mooi wil zijn...

We hebben flink kilometers kunnen maken met de Focus sedan en ervaren dat het een fijne rijdersauto is. Resten er nog twee vragen: hoe economisch is de EcoBoost, en hoe (on)praktisch is de sedan? Om met het eerste te beginnen, het verbruik kwam uit op 1:15 en gezien het wagengewicht en prestatievermogen dik in orde. De zesde versnelling is een echte overdrive, maar vanaf 80 km/u bruikbaar, dankzij de trekkracht en lineaire vermogensopbouw. De kofferbak is ruim, mooi rechthoekig van vorm en slordig afgewerkt. De onderkant van de hoedenplank is niet bekleed en er is plenty geprimerd staal en spuitwasem te zien. Er is echter een verzachtende omstandigheid: onze Focus sedan was een voorserie-exemplaar en om die reden niet overal even zorgvuldig afgewerkt. Maar goed, al was het een normaal productie-exemplaar, de wekelijkse boodschappen zullen om die reden geen klagende geluiden laten horen. Wij wel, vooral toen we het hoofd stootten tegen het kofferbakslot bij het uitladen van diezelfde boodschappen. Wanneer de kofferbak geopend is, bevindt het slot zich precies op hoofd-hoogte. Nog iets waar potentiƫle kopers rekening mee moeten houden: de kleinste afstand van de laadopening is 40 centimeter. Goed om te weten wanneer je in ouderwetse televisies handelt. Komen we terug op de vraag of we de hatchback en station laten staan voor de sedan. Dat hangt af van het aspect dat de hoogste prioriteit heeft: looks of praktische bruikbaarheid. Qua looks wint 'ie het van de hatchback, wat de praktische bruikbaarheid moet je goed overwegen of je weinig, maar wel grote spullen meeneemt, of juist veel kleine spullen. In dat laatste geval is de station de beste keus.

  • Wegligging
  • Werking elektronische assistenten
  • Vermogensopbouw motor
  • Toegang kofferbak
  • Geen automatische bluetooth koppeling
  • Kofferbakslot
150 pk
240 Nm
160 km/h
8,7 s
6,7 (6.2) l/100km
139 g/km
C
22%
€ 18.745
€ 33.285
€ 610 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Suzuki Kizashi 2.4 Sport

  • Volkswagen Jetta Hybrid Comfortline

  • Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • Renault Fluence Z.E. Dynamique

  • Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost