Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion

Anton Lefeber - 20 mei 2006

Het rijden

Voordat ik vertrek met de auto, legt de verkoper een aantal belangrijke functies uit en demonstreert de elektrische stoelverstelling. Enig geruis uit de uitlaten verraad dat de motor draait. Hierna is het een kwestie van instappen, gordel om (het irritante piepje herinnert je eventueel hieraan), de pook in D en de voet van de rem. Voor uw testrijder is het rijden met een automatische versnellingsbak geen dagelijkse kost. Gewenning vraagt het niet, een korte omslag in het denken is voldoende. Nadat de motor rustig op temperatuur is gekomen is het tijd om meer van het beschikbare vermogen aan te spreken.

De motor, een 2,7 liter V6, levert maximaal 189pk bij 6000rpm en 248nm bij 4000rpm. De trekkracht van de motor blijkt, ondanks het leeggewicht van 1795kg, ruim voldoende te zijn om lekker vlot met het verkeer mee te komen. Tijdens het fel acceleren blijft een heerlijke V6-roffel op de achtergrond. De auto is vanzelfsprekend geen sprinter, maar door de lange versnellingsbakverhoudingen van de automaat komt de combinatie toch behoorlijk vlot op gang. De automatische versnellingsbak is met vier beschikbare versnellingen niet de modernste in zijn soort. Door de mogelijkheid te bieden tot sequentieel schakelen gaat de fabrikant mee met de concurrenten. Het schakelgedrag van de automaat is altijd zacht, ook wanneer er om het vermogen gevraagd wordt. Dit heeft als gevolg dat de kickdown functie van de automaat traag in werking treedt. Bij inhaalacties of tussenacceleraties kan dit frustrerend zijn. Verder verdient de automaat lof: de verhoudingen zijn goed in overeenstemming met het motorvermogen en de wisselingen van verzet zijn altijd soepel.

Het rijgedrag van de Santa Fe is vooral te bestempelen als comfortabel. De carrosseriebewegingen worden op de meest uiteenlopende kwaliteiten wegdek goed in de hand gehouden en gecontroleerd. Tijdens het rijden geeft dit de bestuurder als het ware het gevoel van macht op de weg. Het hoge eigengewicht van de auto zorgt heeft echter ook enig negatief effect op het weggedrag. Zo is de demping van korte oneffenheden vrij ‘droog’ en kort, waardoor deze vrij worden doorgegeven aan de inzittenden. Ook in wat vlotter genomen rotondes kan de auto zijn gewicht niet verbloemen, realistisch gezien niet meer dan logisch. In deze kortere, snel genomen bochten helt de carrosserie flink over. De vierwielaandrijving, alsmede de prestaties in het terrein, zijn niet getest. Als via de buitenwegen de snelweg opgedraaid wordt, komt de Santa Fe steeds meer in zijn specialisatiegebied terecht. Het lage geluidsniveau van de auto op hogere snelheden in de hoogste versnelling komt hierbij volledig tot zijn recht. De motor is bij deze snelheden amper te horen, mede te danken aan het prettig lage toerental. De cruise-control is hier als een onmisbaar gereedschap, het zorgt voor een nog comfortabelere reis.

Gesteld kan worden dat de Santa Fe een heerlijke reisauto is. Natuurlijk, de kinderen kunnen er ook mee naar school gebracht worden. Echter, het terrein waar de auto het lekkerste rijdt en de beste indruk achter laat bevindt zich buiten de stad. Op buitenwegen en autosnelwegen laat de Santa Fe, zeker in deze uitvoering met automaat, een zeer goede indruk achter.

189 pk
248 Nm
179 km/h
11,7 s
onb (10.6) l/100km
252 g/km
G
22%
€ 32.495
€ 42.080
€ 771 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

  • Chevrolet Captiva 2.4i Executive

  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium

  • Jeep Patriot 2.4 Limited

  • Nissan X-Trail 2.0 4WD SE

  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive

  • 2012 - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher

  • 2006 - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion