Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion

Anton Lefeber - 20 mei 2006

Het exterieur

De buitenkant van de Santa Fe komt op het eerste gezicht vrij pompeus over, de flinke afmetingen van de auto in alle dimensies zijn er direct aan af te zien. Met achtereenvolgens 4,68, 1,89 en 1,73 meter als lengte-, breedte- en hoogtematen is de Santa Fe een uit de kluiten gewassen SUV. Al van veraf maakt het imposante front van de auto indruk, met de twee scherp gelijnde koplampen. De koplampen zelf, met elk twee projectoren, zien er prachtig uit. De plastic kappen hiervoor zijn strak vormgegeven en zijn vrij plat vormgegeven. De gigantische grille hiertussen met het bijna evenredig grote Hyundai-logo doet het ook goed, een stoere uitstraling is hiermee gegarandeerd. De bumper, met hierin de smalle luchtinlaat en twee mistlampen, is strak en vloeiend gelijnd. Door de breedte van de auto in combinatie met de hoogte van de motorkap is direct duidelijk met wat voor soort auto je te maken hebt. Het front komt in de ogen van uw testrijder zeer fris en stoer over, goed gelukt dus.

De auto van de zijkant bekeken vallen allereerst de oplopende raamlijn en oplopende vouw in de deuren op. Naar achteren toe zorgt dit voor steeds minder hoge ruiten, wat een meer gedrongen en compacte uitstraling oplevert. De standaard 17 inch lichtmetalen wielen doen het goed onder de Santa Fe. Het design van de wielen is niet schokkend, wel gewoon netjes. Achter de 5 spaken van de wielen zijn tevens de flinke remschijven duidelijk zichtbaar, voldoende stopkracht lijkt op het eerste gezicht geen probleem. De onderkant van de deuren en de dorpel zijn voorzien van een zwart stuk kunststof, wat de hoogte van de auto nog eens extra accentueert. Verdere ertoe doende details zijn de zwarte deurlijsten, het privacy glas, de chromen deurhandgrepen en de dakrails. In de lakkleur van de testauto valt het chroom op de deurhandgrepen niet zo snel op, mijn inziens precies goed. Al deze details zijn mooi en vakkundig verwerkt, het komt allemaal stijlvol over. De daklijn vormt een tegenstelling met de raamlijn. Naar achteren lopen de twee ‘lijnen’ naar elkaar toe, wat naast een sportievere uitstraling ook een lagere luchtweerstand oplevert. Als laatste vallen en profil ook nog eens de brede wielkasten op, waarin de 235 millimeter brede banden hun weg banen.

Bij de achterkant aanbeland vallen naast de asymmetrie van de achterklep ook de twee uitlaten op. Waar de eerste noot enigszins uit de toon valt, daar vallen de uitlaatpijpen aan beide zijden van de auto wél in de smaak. Het stuk zwarte kunststof onderaan de bumper geeft de achterkant, in combinatie met de twee uitlaten, een stoerdere uitstraling. De achterlichtunits zijn ongeveer hetzelfde gevormd als de koplampen, alleen dan onder een andere hoek geplaatst. Niet heel erg origineel natuurlijk, maar ik vind het er niet onaardig uitzien. De dakspoiler, standaard op de StyleVersion, valt niet heel erg op door zijn compacte formaat. Het mag duidelijk zijn dat vooral het front van de Santa Fe indruk maakt, de achterkant doet het vooral goed met de slanke achterlichtunits en de twee dikke uitlaten.

189 pk
248 Nm
179 km/h
11,7 s
onb (10.6) l/100km
252 g/km
G
22%
€ 32.495
€ 42.080
€ 771 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

  • Chevrolet Captiva 2.4i Executive

  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium

  • Jeep Patriot 2.4 Limited

  • Nissan X-Trail 2.0 4WD SE

  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive

  • 2012 - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher

  • 2006 - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion