Chevrolet Volt Base

Harold Rolloos - 4 oktober 2011

Geen hybride

In tegenstelling tot een hybride is de aandrijving van de Chevrolet Volt wel elektrisch. De auto beschikt over twee elektromotoren (samen 150 pk) en is daarnaast voorzien van een 1.4-benzinemotor (ook wel de range extender genoemd en levert 86 pk) die kan bijspringen wanneer het nodig is. De bestuurder heeft de keuze uit vier standen - Normal, Sport, Mountain en Hold - voor verschillende rijomstandigheden. In de 'Hold'-modus kan je de in de accu opgeslagen energie opsparen, wat weer handig is bij het rijden in steden waar een beperking op de uitstoot van schadelijke stoffen geldt. Heel slim en besparend bedacht dus! Na het opladen (wat afhankelijk van de laadstroom tussen de anderhalf en vier uur duurt en rond de 2 euro kost) kun je tot ongeveer tachtig kilometer volledig elektrisch rijden met de Volt. Als de accu's bijna leeg zijn springt de benzinemotor geruisloos bij voor een langere actieradius. Gecombineerd kun je met de Volt ongeveer vijfhonderd kilometer rijden. Stadsritten en andere korte tripjes kunnen dus volledig elektrisch worden gemaakt en dat scheelt natuurlijk uitstoot en in de portemonnee. Als alles meezit voor General Motors - het is nog niet helemaal zeker - beloont de Nederlandse overheid de zakelijke rijder vanaf 2012 met 0% bijtelling voor de Volt en de Ampera.

150 pk
370 Nm
161 km/h
9,0 s
0,0 (1.6) l/100km
27 g/km
A
22%
€ 41.950
€ 41.950
€ 769 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • Citroën DS5 200 THP Sport Chic

  • Opel Ampera

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic

  • Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line