Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line +

Arnold van Schepen - 10 oktober 2011

Functioneel comfort

Het duurt even voordat we op de snelweg grote stappen kunnen maken. Het bord 130 zijn we inmiddels al lang gepasseerd, maar de verkeersbordherkenning houdt het erop dat 120 hier het maximum is. Schoonheidsfoutje? Zo eigenlijk niet mogen voor een auto van dit kaliber. Maar het assistentiepakket bewijst goede diensten in het onrustige verkeer tussen de Nederlandse "baustellen". De led's in de spiegelbehuizing maken overuren om te voorkomen dat we medeweggebruikers in de dode hoek over het hoofd zien. De cruisecontrol staat ingesteld op 10 kilometers boven het maximum en zodra de weg vrij is sprint de A6 met grote stappen naar de ingestelde snelheid. Het gemak waarmee de 1825 kilo zware Audi dit doet is opzienbarend. Het terugschakelen en optrekken gaat onvoorstelbaar soepel. De 3.0 TDI heeft een groter bereik boven de 120 km/u dan eronder. Daar zit dan ook letterlijk en figuurlijk de kracht van deze auto, aan de minder legale zijde van de Nederlandse wetgeving. Toch maakt dit de auto niet tot een overbodig model in ons land. Er zijn genoeg Nederlanders die regelmatig Duitsland doorkruisen, en voor wie time money is. Het gemak en de rust waarmee deze auto 140, of 180+ doet is indrukwekkend. Toch moeten we een kritische kanttekening maken, de o zo fraaie 20 inch velgen hebben en bandwang ter grootte van een handjevol centimeters. Het incasseringsvermogen is nul en daar kan de optionele adaptieve luchtvering niets aan doen. Wat ons betreft is de remedie eenvoudig: combineer de luchtvering met maximaal 18 inch, of neem 20 inch en ga voor een conventioneel onderstel. Zekerheidshalve controleren we of de Audi drive select wel in "Comfort" staat. Dat blijkt het geval, want zodra we "Dynamic" selecteren schakelt de bak onherroepelijk een verzet terug en is het stuurgevoel merkbaar zwaarder en directer. Ook bij het afremmen schakelt de bak door de versnellingen terug en wordt het toerental boven de 2.000 gehouden.

Zoals gezegd puilt de optielijst van onze A6 Avant aan alle kanten uit. Het assistentiepakket bestaat uit dodehoekdetectie, een afstandradar en lane assist. De manier waarop deze systemen werken is heel subtiel, wanneer er een reƫel veiligheidsrisico ontstaat treden ze in werking. De lane assist werkt met heel subtiele stuuringrepen om de auto tussen de witte lijnen te houden. Laat je het stuur los, dan stuurt het systeem bij maar vraagt het meteen om het stuur zelf weer ter hand te nemen. De adaptieve cruise control kan wel eens wat bruusk uit de hoek komen: in plaats van op de motor af te remmen stuurt het systeem direct de remmen aan wanneer de ingestelde afstand overschreden wordt. Dat mag af en toe wel wat subtieler. In de nachtelijke uren, ver buiten de bewoonde wereld, bewees de led-verlichting zijn kracht. De weg voor de auto is homogeen verlicht en de retro-reflecterende verkeersborden zie je aanmerkelijk eerder dan bij xenon-verlichting. De segmenten van de led-verlichting kunnen afzonderlijk aan- en uitgezet worden waardoor het systeem met zijn adaptieve grootlicht als het ware om tegenliggers heen schijnt. Je verwacht van tegenliggers een grootlichtsignaal terug te krijgen, maar het blijft telkens uit. Blijkbaar worden ze werkelijk niet verblind. De nachtzichtassistent werkt ook prima, de vraag is echter of de weergave van de camera op het centrale scherm (tussen de tellers) niet te veel afleidt. In het aardenacht, wanneer het systeem het meest functioneel is, heb je gewoon teveel tijd nodig om te focussen wanneer je afwisselend naar het scherm en door de voorruit kijkt. Het systeem is gekoppeld aan het optionele head up display en dan geeft het met een symbool en een geluidssignaal aan wanneer er een voetganger op ramkoers ligt. Nog ruim voordat het menselijk oog dat kan waarnemen. Tot besluit het B&O geluidssysteem; Bang & Olufsen staat bekend om haar fraai vormgegeven audio-systemen, maar de geluidskwaliteit is allesbehalve overweldigend. Zodra Jimmy Page en the Black Crowes "Ten years gone" inzetten valt het hopeloos door de mand. De standaard audio van een Mazda 5 kon hiermee moeiteloos uit de voeten. Die tienduizend euro voor de B&O audio kan beter aan een leuk systeem voor in de woonkamer gespendeerd worden.

245 pk
500 Nm
243 km/h
6,3 s
7,9 (5.9) l/100km
159 g/km
F
22%
€ 77.150
€ 130.082
€ 2.385 / maand
€ 528 - € 569 / kwartaal
  • Mercedes-Benz E63 AMG Estate

  • 2019 - Audi A6 Avant 40 TDI S tronic Sport

  • 2015 - Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition

  • 2012 - Audi S6 Avant 4.0 TFSI Pro Line Plus

  • 2012 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 pk Pro Line Plus

  • 2012 - Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus

  • 2011 - Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • 2009 - Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2007 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2006 - Audi A6 2.4 MT Proline