Ford S-MAX 2.2 TDCI S-Edition Individual

- 5 september 2011

Sportstand graag

Zeg je Ford, dan zeg je fijn stuurgedrag. Bij deze S-Max is dat niet anders. Voor een grote MPV stuurt hij ontegenzeggelijk goed. De sportstand vonden we daarbij wel noodzakelijk, want in de comfortstand voelde een bocht direct minder prettig aan en deinde de auto wat meer op slecht wegdek. Door het formaat van de auto blijft de auto in de sportstand nog steeds comfortabel genoeg en wij hebben hem - buiten het testen - dan ook vooral in die stand gehouden. Nu hoor ik sommigen van jullie aan de andere kant van het scherm weer denken dat het weer zo'n autojournalist is die altijd sportief wil rijden, maar dat is niet het geval. Deze auto vraag vooral om heerlijk relaxt te rijden. Natuurlijk heb je de beschikking over 200pk, maar die motor maakt vooral dat alles makkelijk en soepeltjes gaat. Het is gewoon een heerlijke gedachte dat je vanuit cruisende toestand op ieder moment een beroep op de motor kan doen om er een paar schepjes bovenop te doen. De automaat reageert daarbij altijd vlot, maar heeft helaas niet de verfijning van een Powershift-automaat. Waar we bij de demping graag standaard voor sport kiezen, doen we bij de automaat precies het tegenovergestelde. Wat ons betreft is de sportstand - en de daaraan verwante manuele stand - overbodig, aangezien je in Drive een beter verbruik haalt maar toch prima een wat pittiger rijstijl te berde kan brengen. Wij kwamen op een gemiddeld verbruik uit van 7,8 liter per 100km. Geen bijzondere waarde als het gaat om zuinigheid noch gulzigheid. Ford stelt het met 7,1 liter gelukkig allemaal niet veel rooskleuriger voor.

200 pk
420 Nm
212 km/h
8,9 s
7,8 (7.1) l/100km
189 g/km
G
22%
€ 34.669
€ 77.975
€ 1.430 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Renault Grand Espace 2.0 DCi 16v 150 Dynamique

  • 2016 - Ford S-Max 2.0 TDCi 180 pk Powershift Titanium

  • 2010 - Ford S-MAX 2.0 SCTi Powershift

  • 2008 - Ford S-MAX 2.2 TDCi Titanium

  • 2006 - Ford S-MAX 2.0i-16V