Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

Arnold van Schepen - 27 juli 2011

Fraai interieur

Een van de sterkste punten van de Cruze is het fraaie interieur; in deze klasse zien we wel eens saaiere dashboards. Ook het materiaalgebruik kan de toets der kritiek doorstaan, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat de Cruze is ontwikkeld voor de calculerende consument. Wanneer we - letterlijk - wat dieper in het interieur kijken zien we een paar panelen die niet helemaal lekker passen en niet goed vastzitten. Her en der zien we schakelaars en bedieningselementen die we herkennen uit andere GM-producten. De werking ervan is logisch en alles voelt solide aan. Onder het rijden wordt duidelijk dat Chevrolet veel aandacht heeft besteed aan de noise, vibrations en harshness. Het meest overheersende geluid komt van de wind rond de A-stijlen en van de banden. De Cruze staat standaard op Conti Sport Contact, montage van andere banden heeft waarschijnlijk een merkbare beperking van het afrolgeluid tot gevolg. Op de snelweg heeft het windgeruis de overhand. De Cruze is overigens gezegend met een flink stel spiegels, ondanks hun grootte geven ze geen extra windlawaai. En ze komen goed van pas bij het inparkeren, want de Cruze is alleen leverbaar met parkeersensoren en ontbeert automatische parkeerhulpen en andere systemen die de tekortkomingen van de menselijke zintuigen aanvullen. Het grootste intelligente vernuft in de Cruze zit op de bestuurdersstoel, bij gebrek aan (optionele) dodehoekwaarschuwing, rijbaanassistentie, parkeerhulp en al wat dies meer zij.
Jammer? Nee, logisch eigenlijk, want Chevrolet positioneert zich als een merk met 'value for money' en daar passen de meest moderne elektronische assistenten (nog) niet bij.
Terug naar het interieur, want de vraag rijst of de passagiers achterin ook te lijden hebben van de hatchback-lijnen. Het antwoord is nee. Het obligate woord 'coupé' wordt wel aangeroerd in de persmap, maar laten we wel wezen: dat is de Cruze Hatchback beslist niet. Met als gevolg dat de hoofdruimte achterin overeenkomt met die van de Cruze sedan. De kofferbak is vergeleken met de sedan iets kleiner: 413 liter in normale toestand tegenover 450 liter voor de sedan. De kofferruimte is mooi vierkant van vorm en daardoor uiterst praktisch. Gaat de achterbank plat, dan slikt de hatchback 883 liter.

163 pk
360 Nm
205 km/h
8,5 s
onb (5.6) l/100km
147 g/km
G
22%
€ 18.995
€ 28.695
€ 526 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • Seat Leon 1.4 TSI FR

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • 2012 - Chevrolet Cruze Stationwagon 1.4 Turbo LTZ

  • 2009 - Chevrolet Cruze 1.6 LS