Ford Focus Wagon 1.6 TDCi Titanium

- 9 augustus 2011

Klein maar pittig

Als je bedenkt dat de dieselgestookte 1.6 115 pk levert, verwacht je ten eerste een nagelend geluid van onder de motorkap en ten tweede prestaties die weinig sportief genoemd kunnen worden. Bij de Focus Wagon worden beide vooroordelen slechts in kleine mate bewaarheid. In het interieur hoor je de motor enkel bij een koude motor of bij een stationaire loop. Bij constante snelheden, inclusief hogere snelheden, hoor je de motor op de achtergrond. 115 pk lijkt niet veel, maar de motor weet wel raad met de Wagon. De acceleratie vanuit stilstand is behoorlijk snel, maar ook bij tussentijdse versnellingen gaat de auto als de spreekwoordelijke brandweer. Daarbij wordt de motor niet bovenmatig belast, gezien het gemiddeld testverbruik van 5.8 liter/100km. Voor deze waarden hoef je niet eens moeite te doen, gezien de mix van korte ritten en snelwegkilometers. Rijd je meer op B-wegen, dan komt de fabrieksopgave van 4.5 liter/100km al snel dichtbij het werkelijke verbruik! Al sinds de introductie van de Focus in 1997, staat het model er om bekend één van de best sturende auto's in het C-segment te zijn. Ook de nieuwe generatie stuurt bovengemiddeld strak, al moet wel gezegd worden dat het stuur rond de middenstand op lagere snelheden enigszins vaag is. De reden hiervoor is de toegepaste elektrische bekrachtiging. Vaak zijn elektrisch bekrachtigde stuurinrichtingen té vaag en té gevoelloos, maar bij Ford's troef in het C-segment is dit zeker niet het geval. Bij elke stuurbeweging doet de auto precies wat jij wilt en voel je wat er gebeurt onder de voorwielen. Een kritiekpunt bij de stuurbeleving is dat het stuurwiel iets te groot is. Mede voor het sportieve stuurgevoel is een kleiner en iets dikker stuurwiel gewenst. Al stuurt de Focus strak en is de rijbeleving bovengemiddeld, toch is het nieuwste model meer gericht op comfort dan de voorgaande modellen van de Focus. De auto is strak geveerd, maar oneffenheden in het wegdek worden voldoende gedempt.

115 pk
300 Nm
193 km/h
11,0 s
5,8 (4.5) l/100km
109 g/km
D
22%
€ 21.195
€ 35.195
€ 645 / maand
€ 290 - € 309 / kwartaal
  • Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost