Mitsubishi i-MiEV

- 3 maart 2011

Nadenken

Als autoliefhebber worden we niet wild van een auto als deze, integendeel, daarvoor zijn de rijeigenschappen te matig en spreekt de auto als geheel te weinig aan. Als journalist is het een ander verhaal. Je wordt even goed door elkaar geschud en moet alle mogelijke clichés laten varen om de auto te kunnen plaatsen. Neem alleen al het feit dat je alles doordacht moet doen, even zonder nadenken in de auto springen is er niet meer bij. Je moet de auto voldoende opgeladen hebben en er goed over nadenken of het gebruik van bijvoorbeeld de airconditioning wel verstandig is. Het kost je immers zo weer 20 kilometer op de toch al niet ruime actieradius. Daarnaast moeten we in ons oordeel meenemen dat dit een andere auto is dan we gewend zijn en mogen we Mitsubishi niet afrekenen op het feit dat Nederland nog niet klaar is voor elektrisch vervoer. Het is dan ook juist te prijzen dat het Japanse merk wel zijn nek uitsteekt. Toch moeten we helaas constateren dat de auto als geheel ons niet kan overtuigen. Dat het beter kan heeft bijvoorbeeld Nissan met zijn Leaf al bewezen die voor praktisch hetzelfde aanschafbedrag een volledig elektrische auto levert uit een hogere klasse, met een hoogwaardigere uitstraling en betere prestaties. Gelukkig zit Mitsubishi niet stil en blijft het niet bij deze voorloper. Ongetwijfeld zullen er interessantere en betere producten volgen en dat is Mitsubishi gegund. Alleen vanwege het lef om vroeg de elektrische sprong te wagen.

  • Zeer milieubewust
  • Kilometerkostprijs
  • Wendbaar
  • Materiaalgebruik
  • Ontbreken infrastructuur
  • Matige rijeigenschappen
67 pk
180 Nm
130 km/h
15,9 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 32.830
€ 32.830
€ 328 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Meriva 1.3 CDTi ecoFLEX Cosmo

  • Lancia Musa 1.4 16v Platino