Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 4Motion Trendline

Jan Westerhof - 30 juni 2010

Duurzaamheid

Volkswagen doet geen loze beloften als het om meer verfijning dan de concurrentie gaat. De meeste pick-ups worden door viercilinder diesels van 2.5 รก 3.0 liter aangedreven en dieselmotoren met zulke grote cilinders zijn vaak niet de meest stille en zuinige. Volkswagen heeft er dan ook voor gekozen om het tweeliter biturbo dieselblok - later volgt nog een 122 pk sterke dieselmotor - uit de Transporter in de Amarok te plaatsen en dat maakt verschil: stiller en volgens normverbruik zuiniger dan de concurrenten. In de Transporter overtuigt het blok met zijn soepele karakter, bij de Amarok gaat de beuk er echter pas na 1.600 tpm goed in. Desalniettemin maakt deze motor de Amarok tot een lekker vlotte pick-up en daarbij valt op dat het een behoorlijk stille auto is: het rijgeluid beperkt zich tot windgeruis bij de voorruitstijlen. De Amarok neemt echt afstand van de concurrentie als we de afwerking en het materiaalgebruik gaan beoordelen. Hoewel het vanwege het vooruitzicht op vele jaren intensief gebruik allemaal uiteraard niet zo fraai is als in een Golf, zet Volkswagen de concurrentie hier wel even op een afstand. In de Highline krijg je met leer en chroom in het interieur zelfs het gevoel in een luxe terreinauto te zitten.

163 pk
400 Nm
181 km/h
11,1 s
onb (7.9) l/100km
209 g/km
E
22%
€ 34.900
€ 40.858
€ 749 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • 2018 - Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4MOTION Highline L2H1