Toyota Land Cruiser 3.0 D4-D SX

Harold Rolloos - 23 juni 2010

Doorzetter

Off-road voelt deze immense Toyota zich - zoals verwacht - veel beter thuis. De auto is voorzien van allerlei technische hoogstandjes die rijden onder de meest ruige en barre omstandigheden voor de Land Cruiser tot een koud kunstje maken. Zo zijn er vijf camera's aan boord, zodat je - op lage snelheid - in de gaten kunt houden wat er zich voor, rond en achter de auto afspeelt. Vooral in het terrein is dit erg handig. Met Multi Terrain Select (MTS) kan de berijder aangeven welke omstandigheden overwonnen moeten worden. In totaal kun je kiezen uit vier standen: Mud & Sand, Loose Rock, Mogul en Rock. Vervolgens past de auto de werking van de tractiecontrole aan. Op deze manier is het voor iedereen een peulenschil om door ieder terrein te ploegen. Een ander snufje het Crawl Control. Hiermee kun je de auto laten rijden zonder zelf de pedalen te bedienen. De motor en remmen worden automatisch aangestuurd om een constante, lage snelheid te houden. Voordeel hiervan is een betere grip en stabiliteit. Hierdoor kom je makkelijk weg als je toch vast zit en de kans op beschadigingen aan de onderzijde - die een bodemvrijheid van 22 centimeter kent - verkleint. Dit is vooral handig bij het beklimmen van steile hellingen tot maar liefst 42 graden. Opvallend is dat buiten de gebaande paden de dieselmotor door zijn hoge koppel veel beter tot zijn recht komt en een prima combinatie vormt met de auto.

173 pk
410 Nm
175 km/h
14,5 s
9,5 (8.1) l/100km
214 g/km
G
22%
€ 63.490
€ 83.980
€ 1.540 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Land Rover Defender 110 Td X-TECH

  • Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D LWB Instyle

  • Land Rover Discovery IV 3.0 SDV6 HSE

  • Hummer H3 Adventure

  • 2018 - Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Executive

  • 2008 - Toyota Land Cruiser V8 4.5 D-4D Executive