Volkswagen Scirocco R

Jan Westerhof - 7 juni 2010

Iets minder onderscheid

De Scirocco R en de Golf R kosten allebeide net geen 44 mille en bij de Golf R krijg je dan vierwielaandrijving en iets meer standaarduitrusting. Bovendien heeft de Golf R iets meer aandacht en onderscheid in het interieur gekregen. Het dashboard van de Scirocco komt regelrecht uit de Eos en staat niet op het hoge niveau dat VW met de Golf VI heeft ingezet. Ook het zitmeubilair is iets minder dan in de Golf R. Daar heb je echt lichaamsomsluitende sportstoelen, terwijl de Scirocco R de standaard sportstoelen lijkt te hebben. Weliswaar prima spul, maar net even minder bijzonder. Gelukkig heeft de Scirocco R wel hetzelfde sportstuur als iedere andere snelle VW en die grijpt zo lekker vast. De keuze tussen een Golf R of een Scirocco R wordt dus vooral bepaald door uitrusting of een exclusievere verschijning. Het is overigens nog best verdienstelijk hoe praktisch een coupé kan zijn. De bagageruimte is maar iets kleiner dan die van de Golf, maar door zijn kleine kofferklep wel slechts met een hoge tildrempel te beladen. Ook achterin is de zitruimte nog best op orde en dat maakt hem ondanks een wat lastige achterinstap toch behoorlijk goed dagelijks inzetbaar.

265 pk
350 Nm
250 km/h
6,0 s
9,6 (8.1) l/100km
189 g/km
G
22%
€ 43.990
€ 47.545
€ 872 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Astra GTC OPC

  • Audi A3 2.0 TDI Ambition

  • Ford Focus RS

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Volvo C30 T5 R-Design

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • BMW 1 Serie 114i Business +

  • Renault Mégane RS

  • 2009 - Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline