Ford S-MAX 2.0 SCTi Powershift

Jan Westerhof - 10 februari 2010

Graag met handbak

Voor de laatste keer wordt hier het verdwijnen van de 2.5T betreurd. We leven inmiddels in een ander tijdperk en daar horen nu eenmaal andere aandrijflijnen bij. Heel geen straf, daar ook de nieuwe 2.0 SCTi overtuigt met zijn brede koppelverloop en zijn fijne aanspreekvermogen. Reken daarbij op een behoorlijk afgenomen brandstofverbruik en een verfijnde motorcultuur, die de stilte in de S-MAX benadrukt. Het is wel spijtig dat de SCTi slechts leverbaar is met de Powershift. De nieuwe transmissie mist de snelle reactie van andere automaten met een dubbele koppeling en een handbak zou de sportiviteit van de S-MAX bevestigen. Want LED-lichten of niet, de S-MAX is nog steeds de benchmark als strakst rijdende en scherpst sturende MPV van het moment. Daar kan ook de nog steeds voor verbetering vatbare interieurkwaliteit niets aan af doen.

  • Koppelrijke en gecultiveerde SCTi-turbomotor
  • Maatgevende wegligging en besturing
  • Stille auto
  • Powershift niet zo verfijnd als de concurrentie
  • Materiaalgebruik interieur
  • Stoterig op matig wegdek
203 pk
300 Nm
221 km/h
8,5 s
onb (8.1) l/100km
189 g/km
F
22%
€ 36.000
€ 42.500
€ 779 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Renault Grand Espace 2.0 dCi 150 Dynamique

  • 2016 - Ford S-Max 2.0 TDCi 180 pk Powershift Titanium

  • 2011 - Ford S-MAX 2.2 TDCI S-Edition Individual

  • 2008 - Ford S-MAX 2.2 TDCi Titanium

  • 2006 - Ford S-MAX 2.0i-16V