Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion

- 14 april 2006

Het interieur

De eerste blik die ik binnenwerp in de auto wekt enige verbazing op. In positieve zin dan: wát een verbetering in uitstraling vergeleken met eerdere Hyundais. Er zijn voornamelijk 2 kleuren kunststof gebruikt. Een beige tint gecombineerd met een zwarte. Het heeft door een lichte structuur een goede kwalitatieve uitstraling, al is het materiaal nog enigzins hard, maar ach... het gaat toch voornamelijk om hoe het eruit ziet. Naast deze grote vlakken is er enige afwisseling gecreëerd door met een metaalkleurig middenconsole en een 'hout-achtige' sierstrip over de volle breedte. De middenconsole ziet er strak en overzichtelijk uit, met onder andere gescheiden climate controle, en voegt echt wat toe aan het interieur, maar dat houtstripje hadden ze er beter uit kunnen laten, want het is zo overduidelijk dat dit kunststof is, dat het weer lelijk wordt.
Het met leer beklede stuurwiel is groot en ligt erg lekker in de hand. Het enige wat ik eraan miste was de bediening voor de audio. Nu is het wel mogelijk om dit te krijgen op de Santa Fé in combinatie met een multimediasysteem en qua looks is dat in ieder geval een aanraden, want dat oogt direct weer wat meer als één geheel in de middenconsole dan zo'n losse radio/cd-speler. De klokken zijn goed af te lezen en verder onthouden van enige opschmuk. Een maffe, maar geinige gadget in de auto is het kompas in de binnenspiegel. Ik heb er even over gedaan om erachter te komen wat het digitale lettertje betekende, maar uiteindelijk viel mij op dat met N, E, S en W (of combinaties van 2) de richtingen werden aangegeven in welke ik reed.
En dan de stoelen. Ik heb zelden in een auto het gevoel gehad in een luxe fauteuil te zitten, maar hier had je dat toch echt. Een zachte comfortabele zit in een royaal met leer beklede stoel doet niet onder voor menig luxe zitkamerstoel. De lekkere zit wordt nog eens versterkt doordat de stoel op vele posities elektrisch is te verstellen. Er is gebruik gemaakt van crèmekleurig leer, afgezet met een bordeauxrode bies. Ook de achterbank is voorzien van hetzelfde leer en opvallend genoeg is de bank ook in 2 delen te verstellen. Dit keer niet elektrisch, maar toch is de rugleuning goed en precies te verstellen. De zitpositie is ruim, zoals je dat mag verwachten in een auto van dit formaat. Eventueel is nog een derde zitrij toe te voegen, al was de testauto daar niet van voorzien. Voordeel van de missende derde zitrij is natuurlijk de enorme bagageruimte, die maar liefst 969 liter bemeet. Waar nodig is dit zelfs nog uit te breiden tot 2213 liter door de bank plat te leggen.

150 pk
335 Nm
179 km/h
12,4 s
onb (7.9) l/100km
210 g/km
G
22%
€ 31.795
€ 39.390
€ 722 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Chevrolet Captiva 2.4i Executive

  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

  • Jeep Patriot 2.4 Limited

  • Nissan X-Trail 2.0 4WD SE

  • Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium

  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • SsangYong Actyon A230 4WD S

  • 2012 - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher

  • 2006 - Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion