BMW 5 Serie GT 530d High Executive

Michel van Breugel - 27 december 2009

Groot, ook van binnen

Wanneer we plaatsnemen in de Grand Turismo, valt al direct op dat de zit daadwerkelijk hoger is dan die van zijn broer, de 5 Serie, wat ook een grote wens was van veel berijders. Dankzij de mooie kleurencombinatie in ons testexemplaar doet het interieur zeer riant en hoogwaardig aan. De comfortzetels (meerprijs € 3.019) zijn een zeer nuttige optie, die we iedereen kunnen aanraden. De voorstoelen zijn elektrisch op zeer veel manieren verstelbaar, waardoor een erg fijne zit kan worden gecreëerd. Daarnaast zijn de hoofdsteunen ook elektrisch verstelbaar en voorzien van een zachte bekleding aan de hoofdzijde, wat bijdraagt aan het zitcomfort. Het dashboard ziet er rustig uit, want dankzij het iDrive systeem. Daardoor ziet het er in eerste instantie erg ergonomisch en opgeruimd uit, maar wanneer we het iDrive systeem doorlopen moeten we weer erg wennen aan de instellingen en mogelijkheden. Het overzicht vanaf de bestuurdersstoel is zeer matig, de voorzijde is lastig in te schatten en ook de achterzijde is haast onzichtbaar door de betrekkelijk kleine buitenspiegels en de vlakke achterruit. De optionele achteruitrijcamera en de parkeersensoren zijn hard nodig in de 5 GT.

Achterin de 5 GT is er weinig reden tot klagen. De beenruimte is meer dan voldoende, ook voor de langere passagiers. Zo is er met een lengte van 1.90 meter nog genoeg ruimte voor de knieën. Ook de hoofdruimte is nog opvallend goed, echter geldt dit alleen voor de twee buitenste achterbankzitters. In het midden, waar je een stuk hoger zit, wordt al erg snel het dak geraakt. Dit komt ook door de verlichting die hier in het plafond is geplaatst, geen volwaardige zitplaats dus. Veel licht komt er het interieur binnen door het optionele panoramadak. Deze is daarnaast ook aan de voorkant elektrisch te openen voor wat frisse wind binnenin. De bagageruimte meet standaard 440 liter maar kan uitgebreid worden tot 1.700 liter. Gemakkelijk is dit niet, eerst dienen de rugleuningen vlak gemaakt te worden wat overigens in twee ongelijke delen gebeurt. Daarna dient het tussenschot eveneens plat gelegd te worden om de optimale laadvloer te creëren. Naar ons idee dubbel werk, daar had toch wel een praktischere oplossing voor moeten zijn. Nu de volle inhoud gebruikt kan worden is de Grand Turismo zeer bruikbaar geworden voor het transporteren van grote spullen. De achterklep kan op hatchback-wijze geopend worden, maar je kunt ook alleen het onderste deel openen, voor wat kleinere spullen. In de praktijk gebruik je overigens veel de grote klep, ook gezien deze in dit geval elektrisch opent en sluit.

245 pk
540 Nm
240 km/h
6,9 s
9,2 (6.5) l/100km
173 g/km
F
22%
€ 69.950
€ 105.134
€ 1.927 / maand
€ 528 - € 569 / kwartaal