Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+

Pawel Piotrowski - 16 oktober 2009

Waarom niet meteen zo?

Naar twee dagen rijden blijft slechts een vraag hangen. Waarom niet meteen zo? Dertigduizend verkochte exemplaren zijn voor Europa een prima resultaat, maar het hadden er al veel meer kunnen zijn. De CX-7 is namelijk een echte allrounder die de voordelen van een gewone personenauto, MPV en SUV met elkaar weet te combineren. De nadelen zijn niet meegenomen, zo zijn bijvoorbeeld de rijeigenschappen SUV atypisch. Ook de nieuwe dieselmotor past mooi in het plaatje van een echte allrounder. Hij weet prima te presteren en maakt indruk met zijn finesse. Aan de pomp betaal je echter slechts een gedeelte van wat de 2.3 DISI je zou kosten, en het milieu wordt ook nog eens gespaard. Maar het is niet allemaal hosanna. Het interieur is zichtbaar opgewaardeerd en op aanzienlijk veel punten verbeterd. Op detailniveau zijn echter nog een aantal missers van niet onbelangrijke aard aanwezig. Mazda zou er goed aan doen om zich daar nog eens over te buigen, want dat verdient de CX-7 gewoon.

  • Geraffineerde dieselmotor
  • Fijn gebalanceerd onderstel
  • Prima uitrusting
  • Weinig liefde voor details
  • Functionaliteit laat te wensen over
  • Geen gescheiden temperatuurregeling
173 pk
400 Nm
200 km/h
11,3 s
onb (7.5) l/100km
199 g/km
G
22%
€ 42.595
€ 43.590
€ 799 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ

  • Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium

  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • 2008 - Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive