Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition

Reageren

Het e-mailadres zal niet worden getoond op de site.

Reacties

ivan hubrecht
·
6 september 2010 om 18:30
Ik kocht me onlangs (juli 2010) een Kia cee'd SW 1.6 benzine Sport ISG.
In België worden 4 versies aangeboden, ik opteerde voor versie 4 maar deze is niet verkrijgbaar met benzinemotor, waardoor ik noodgedwongen versie 3 moest kiezen: deze versie heeft o.a. standaard geen parkeersensoren achteraan, die m.i. voor een break toch wel noodzakelijk zijn.
Veel auto voor weinig geld wanneer je vergelijkt met de concurrentie, zelfs zonder rekening te houden met de 7 jaar garantie en gratis Europese reisbijstand.
Als eigenaar kun je enkel subjectief vergelijken met de vorige wagens waarmee je gereden hebt, de hierna volgende opmerkingen zijn op die manier te interpreteren.
Wat meteen opvalt is het totaal gebrek aan enige bescherming van de carrosserie, zoals bumpers of deurlijsten: zo had ik al vanaf de eerste week ingebruikname een deuk in de achterdeur (van een winkelwagentje), een kras in de spiegel (van een fiets) en een deuk vooraan (oorzaak onbekend).
De besturing is in elk geval voor verbetering vatbaar: het servo stuur werkt uitstekend bij lage snelheden, maar blijft te veel ondersteuning bieden bij hogere snelheden waardoor kleine correcties op de snelweg een te groot effect hebben op de stabiliteit: vooral het rijden met een aanhangwagen vergroot dit mankement nog; bij het nemen van bochten lijkt de achtertrein naar de buitenkant van de bocht te schuiven (onderstuur) en bij het invoegen na een inhaalmaneuver gaat mijn (lichte) aanhangwagen slingeren.
De standaard banden zijn een toegeving voor minder verbruik, die qua grip echter het gevoel van de te lichte bestuurbaarheid nog lijken te versterken.
De vier schijfremmen werken daarentegen fantastisch, een noodstop brengt je onmiddellijk en keurig tot stilstand.
Het zicht naar achter is eerder beperkt: de grote achterruit wordt enerzijds binnenin afgeschermd door robuuste stijlen, anderzijds veegt de mini ruitenwisser slechts een klein gedeelte van de achterruit schoon.
Het stuurwiel is volgepropt met handige bedieningselementen (radio, telefoon, boordcomputer, cruise control, snelheidsbegrenzer), enkele (niet frequent gebruikte) schakelaars zoals koplampregeling en ESP blijven echter uit het
gezichtsveld van de bestuurder.
Sommige snufjes zijn overbodig en vaak zelfs irriterend.
Vanaf 15 km/h bijvoorbeeld worden alle deuren automatisch gesloten, geen enkel probleem, maar wanneer je stopt, de sleutel uit het contact haalt, kun je de achterste deuren van buitenuit niet openen indien je niet vooraf op een ontgrendelknop gedrukt hebt: erg vervelend indien je kleine kinderen op de achterbank hebt.
Ook de snelheidsbegrenzer is een maat voor niets, die geeft een vervelend geluidssignaal wanneer je de ingestelde maximumsnelheid (bijvoorbeeld bij een inhaalmaneuver) eventjes overschrijdt: voldoende reden om dit gadget absoluut niet te gebruiken.
De schakelindicatie kan een ervaren chauffeur beter niet volgen: het opgaan van de versnellingen tot daar aan toe, het spoort een onervaren chauffeur aan om zuinig te rijden, maar wanneer je eenmaal in de hoogste versnelling geschakeld hebt, geeft die ook geen indicatie om terug te schakelen om bijvoorbeeld een scherpe bocht te nemen, met een onveilig weggedrag tot gevolg.
Een gemiddeld verbruik van 7,5 l / 100 km bij zeer zuinig rijgedrag op de snelweg en een verbruik van 10,5 l / 100 km in het stadsverkeer lijkt me te hoog voor een wagen waarop achteraan het logo 'ecodynamics' prijkt.
Vervelend was trouwens dat de concessiehouder geen druppel benzine getankt had, waardoor de motor net niet afsloeg bij het bereiken van de meest nabije benzinepomp.
De handleiding is geschreven in vertelvorm (met volzinnen) en dezelfde tekst wordt meerdere keren herhaald, wat het praktisch gebruik ervan bemoeilijkt, terwijl specifieke gegevens die ik opzocht er niet in voorkomen.
Ondanks deze (eerder negatieve) opmerkingen vind ik het toch een fijne wagen: de pluspunten zijn de degelijke afwerking, de binnenruimte, het comfort en de grote laadcapaciteit in combinatie met de lage laaddrempel.
De lagerolweerstand-banden vind ik het grootste minpunt, het aanschaffen van goede winterbanden zal noodzakelijk zijn.
126 pk
157 Nm
192 km/h
11,0 s
6,8 (6) l/100km
142 g/km
E
22%
€ 16.295
€ 20.595
€ 378 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue

  • Chevrolet Cruze Stationwagon 1.4 Turbo LTZ

  • Dacia Logan MCV 1.6 16v Lauréate

  • Peugeot 308 SW 1.6-16V VTi XS Première

  • 2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition

  • 2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

  • 2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack

  • 2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack

  • 2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • 2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven

  • 2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive

  • 2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive

  • 2007 - Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • 2007 - Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive