Ford Focus X-Road 1.8 16V Flexifuel

Michel van Breugel - 12 oktober 2009

Een aanvulling?

De nieuwe X-Road is eigenlijk een discutabele aanvulling. Het exterieur ziet er onderscheidend uit door zijn ruige looks, maar bijvoorbeeld vierwielaandrijving of een grotere bodemvrijheid krijgt deze Ford niet mee. Hij onderscheidt zich puur door de bodykit van de overige Focusvarianten. Fijn rijden doet de X-Road nagenoeg hetzelfde als de overige modellen van de Duitse fabrikant, dus daar zal het niet aan liggen. Een minpunt is de keuzemogelijkheid voor wat betreft motorisering, die is er namelijk niet. Je zit altijd vast aan de 1.8-liter benzine. Met een showroomprijs van € 23.450,00 is de Focus X-Road wel weer een zeer interessante aanbieding. Voor dit bedrag krijg je een zeer uitgebreide uitrusting mee die weinig fabrikanten kunnen evenaren. Daar ligt dan ook direct het sterke punt van de Focus in het algemeen. De X-Road zal alleen het hart van een koper kunnen veroveren door zijn onderscheidende uiterlijk. Je vindt het mooi, of juist helemaal niet.


Fotografie: Christian Wesselius

  • Value for money
  • Rijeigenschappen
  • Opbergruimte
  • Wel de offroad-looks, niet de voordelen
  • Stuurwielbediening niet verlicht
  • Slechts één motorisering leverbaar
125 pk
165 Nm
198 km/h
10,5 s
8,7 (7) l/100km
167 g/km
E
22%
€ 19.275
€ 23.450
€ 430 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost