Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

Harold Rolloos - 10 oktober 2009

Smaakvol met een maar

Het interieur valt na de instap direct bij ons in de smaak. Zo op het eerste gezicht oogt het allemaal hoogwaardig en lijkt de afwerking van een hoog niveau. Maar wie beter gaat kijken moet een teleurstellend gevoel bekruipen. Het chique ogende materiaal blijkt niet meer dan hard plastic te zijn, dat bovendien niet overal even naadloos aansluit. Nadere inspectie brengt ons tot nog een paar kleine missertjes. Zo bedien je het linkerleeslampje voor met de rechterschakelaar en het lampje rechts juist met de linkerschakelaar. Handgrepen aan het plafond ontbreken in de Delta. Het zijn van die kleine dingetjes...

Gelukkig blijft er nog genoeg moois over. Het (optionele) grote kleurenscherm in het midden is goed afleesbaar en ziet er fraai uit. De aanwezige navigatie biedt legio mogelijkheden. De tellers zijn echter minder goed afleesbaar door de kleine streepjes en de snelheidsaanduiding van 90/110/130, zoals we dat wel vaker in Italiaanse en Franse auto's tegenkomen. Voorin is er voldoende opbergruimte aanwezig. De portiervakken zijn lekker groot en ook onder de middenarmsteun kun je voldoende kwijt, er is zelfs een koelvakje voor een flesje aanwezig. Dan de voorstoelen. De gekozen combinatie van leer en alcantara is smaakvol en voelt piekfijn aan. Jammer dat de zetels te weinig zijdelingse steun bieden.

De achterbank is bijna net zo vlak als een kerkbank, tijdens bochtenwerk kun je nauwelijks voorkomen dat de inzittenden gaan schuiven. Hoofdruimte achterin houdt vanwege de aflopende daklijn voor langere inzittenden niet altijd over, maar over beenruimte hoeven de achterpassagiers in ieder geval niet te klagen, die is ruim voldoende aanwezig. De achterbank is zelfs te verschuiven, zodat je meer bagageruimte creëert. Nou is de Delta geen kleine jongen met een inhoud van 465 liter in de kofferbak. Ter vergelijking: belangrijke concurrenten als de Volkswagen Golf en Ford Focus doen respectievelijk 350 en 396 liter. Door de hoge tildrempel is de bagageruimte echter wel lastig toegankelijk.

200 pk
320 Nm
230 km/h
7,4 s
8,9 (7.8) l/100km
185 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 38.800
€ 711 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mazda 3 MPS

  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Seat Leon Cupra R

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Volvo V40 D2 Summum

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • Alfa Romeo Giulietta QV 1.750 TBi

  • Lexus CT 200h

  • 2008 - Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento