Renault Clio RS 2.0 16V

Harold Rolloos - 28 september 2009

Geel

Ook aan de binnenkant van de RS zien we sportieve aanpassingen. De kuipstoelen springen direct in het oog en wie beter gaat kijken, ziet nog meer leuke aanvullingen, zoals het Renault Sport-logo dat her en der opduikt. Andere kekke details zijn de plaat achter de toerenteller en de stiksels op het stuur, beide uitgevoerd in het geel, als knipoog naar de kleur van de Formule 1-bolides van het Franse merk.

Voor de rest is het interieur één op één overgenomen uit de gewone Clio en daar is niets mis mee. Het steekt logisch in elkaar en de meeste functies laten zich makkelijk en prettig bedienen. Niet alle dus, want zoals in iedere Renault van deze tijd blijft het inschakelen van de cruise control door middel van een aparte schakelaar vreemd en vinden we bedieningshendels achter het stuur aan de kleine kant. De kuipstoelen zien er niet alleen goed uit, ze bieden een heerlijke zit en prima zijdelingse steun. Niets dan lof op dat punt dus. Tegen meerprijs zijn trouwens Recaro-stoelen te leveren. Leuke optie natuurlijk, maar zeker niet nodig. Een tegenvaller is de hoge zit waar de Clio mee kampt, dat hoort eigenlijk niet bij een snelheidsmonster als de RS.

De hoofdruimte in de kleine Fransoos valt tegen. Langere mensen komen voor in de Clio als met hun kruin in de buurt van het dak, achterin zitten ze er zelfs tegenaan. Ook de beenruimte voor de achterpassagiers houdt niet over. Je kunt dit oplossen door toch voor die Recaro’s te kiezen. De leuning is een stuk dunner dan die van de standaardkuipstoelen, waardoor er meer beenruimte ontstaat. In totaal kun je 288 liter aan bagage kwijt in het ruim van de Clio. Daarmee doet de Renault niet onder voor concurrenten als de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo.

203 pk
215 Nm
225 km/h
6,9 s
9,2 (8.2) l/100km
195 g/km
G
22%
€ 12.890
€ 30.786
€ 564 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse

  • Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde

  • Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

  • MINI Cooper D 1.6 16V Chili

  • Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

  • Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line

  • Citroën DS3 Racing

  • Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic

  • MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

  • Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2017 - Renault Clio TCe 120 Intense

  • 2014 - Renault Clio RS Turbo 200 EDC

  • 2013 - Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2

  • 2013 - Renault Clio TCe 90 Expression

  • 2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe

  • 2006 - Renault Clio V6

  • 2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe