Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

Pawel Piotrowski - 26 juli 2009

Traditiegetrouw

À propos golfbal pookknop, enigszins verbijsterd moet ik constateren dat deze uit het GTI repertoire is verdwenen! In plaats daarvan tref ik een pookknop aan zoals die in vele andere auto's van het VAG-concern ook te vinden is. Gelukkig is het onderscheid gewaarborgd door een – jawel – rood biesje en een fraaie bijpassende stiknaad. Deze vind je trouwens in het gehele interieur terug, zoals op de fantastisch geprofileerde stoelen of het afgeplatte stuurtje. De traditionele stemming wordt doorgezet met de in ruitjespatroon omklede stoelen die overigens magnifiek zitten. Ze bieden op precies de goede plaats de ondersteuning die je mag verwachten. Ook het kleine stuurtje ligt lekker in de hand en des te meer verbaas ik mij over de lompe pookknoop. Daarnaast voel ik meteen dat de slagen lang en de precisie voor het type auto mager is. Wie geen DSG transmissie bestelt lijkt te worden afgeserveerd met een tweederangs versnellingsbak.

Ten opzichte van de vorige generatie is het interieur beduidend beter geworden. Het dashboard mag er dan wel als eenheidsworst uitzien, de geboden kwaliteit en afwerking zijn van een hoog niveau. Alle naden sluiten keurig op elkaar aan en de materialen zijn hoogwaardig. Deze positieve beleving wordt verstoord door storende kraakjes die vanuit de portieren en vanonder de stoelen komen. Wie tevens op details gaat letten zal ook opmerken dat kleine zaken - zoals het GTI-logo in het stuur - met dikke worstvingers scheef zijn geplaatst. Volkswagen zou er goed aan doen om zich daarover nog eens te buigen. De Golf heeft qua afwerking en oorstrelende rust namelijk een naam hoog te houden.

210 pk
280 Nm
240 km/h
6,9 s
9,3 (7.3) l/100km
170 g/km
G
22%
€ 31.650
€ 40.160
€ 736 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volvo C30 T5 R-Design

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Renault Mégane RS

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline