BMW Z4 Roadster sDrive35i DCT

- 12 juli 2009

Genieten geblazen

Is de auto dan alleen maar sportief te rijden? Nee, gelukkig niet. Een open auto rijd je soms om alleen maar heerlijk te kunnen cruisen. Ondanks alle capaciteiten is de Z4 prima rustig te rijden. Op afroep kan hij als een blad aan de boom omslaan naar een sportief monster, maar dit potentieel gaat niet gepaard met zenuwachtige trekjes. Daarbij heeft de bestuurder de keuze uit drie mogelijke instellingen wat betreft het karakter van de tweezitter: Normaal, Sport of Sport+. Naarmate een sportievere variant gekozen wordt, wordt de besturing wat scherper, de gasrespons directer en de demping straffer. Bij de keuze Sport+ wordt de tractiecontrole deels buitenspel gezet.

Deze is handmatig zelfs geheel uit te schakelen, voor het geval dat het speelse jongetje in de brave huisvader wil bovenkomen. Achterwielaandrijving met zoveel vermogen schreeuwt natuurlijk om 'dwars gaan'. Dat is dan ook geen enkel probleem. Zeker niet als na enkele heftige onweersbuien na een droge periode het wegdek lekker glad is geworden.

Gelukkig kwamen die buitjes maar sporadisch en konden we vooral lekker bijkleuren in de open BMW. Met de wind in haren was het genieten geblazen, al neemt dat wel wat heftige vormen aan zodra de snelheden boven de tachtig kilometer per uur komen. Ook met de zijramen en het windscherm omhoog begint de lucht stevig te welven, waardoor het wat dat betreft wat minder comfortabel wordt. Niet zo fijn wanneer je grote afstanden over de snelweg aflegt, maar wanneer je bewust stevig aan het rijden bent, neem je het graag voor lief.

306 pk
400 Nm
250 km/h
5,1 s
10,8 (9) l/100km
210 g/km
G
22%
€ 48.500
€ 82.886
€ 1.520 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Mercedes-Benz SLK 350 Prestige Plus

  • Infiniti G37 Cabrio GT Premium

  • Lexus IS 250C Executive

  • Volvo C70 2.4i Summum

  • 2019 - BMW Z4 M40i Executive Edition

  • 2007 - BMW Z4 M CoupĂ©