Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura

Pawel Piotrowski - 19 juni 2009

Complex

Binnenin weet de C3 Picasso zich eveneens op een speelse manier te onderscheiden van andere merken. Ten opzichte van andere Citroëns is het interieur relatief behoudend en herkenbaar gebleven. Neem bijvoorbeeld het stuur, dat kent geen vast hart zoals bij enkele andere modellen. Wel is het fraai bekleed met leer en opvallende stiksels, daarnaast kent het een prettig dikke stuurwielrand. Ook de bovenzijde van het dashboard doet hoogwaardig aan, de structuur en het materiaal doen zelfs aan de majestueuze C6 denken. In het midden daarvan bevinden zich de digitale instrumenten, de belangrijksten zijn links van het midden geplaatst en zodoende goed zichtbaar voor de bestuurder. De rest onder de raamlijn komt behalve gewoner ook beduidend goedkoper over. Zo zijn de deuren en middenconsole van het soort plastic dat knetterhard is.

Een futuristisch in het oog springend kenmerk vormen de met chroom omrande uitstroomopeningen die doen denken aan de uiteinden van straalmotoren. Door de grote panoramische voorruit - met een uitstekend zicht naar voren - en de ruimte om je heen ontstaat dan ook de indruk dat je in een vliegtuigcockpit zit. Als captain kun je de passagiers in de gaten houden door middel van een extra spiegel. Jammer genoeg zijn de voorstoelen niet van het type captain seats, zij zijn beter te omschrijven als zachte krukjes. De zittingen zijn aan de korte kant en de rugleuningen bieden onvoldoende steun tegen zijdelingse G-krachten. In de 'cabine' kom je tafeltjes, zonneschermen en opbergvakken tegen. De ruimte voor de benen doet denken aan die van een budget maatschappij, daarnaast zijn de rugleuningen zo hard dat het compartiment de titel First Class niet waardig is. Voor bagage is voldoende plek aanwezig. Losse spullen kunnen in talrijke vakken - verspreid over het gehele interieur - gelegd worden. Grotere stukken vinden hun plek in de bagageruimte van 385 liter. Met neer geklapte bank wordt deze zelfs vergroot tot meer dan 1500 liter.

95 pk
135 Nm
178 km/h
13,9 s
7,3 (6.8) l/100km
157 g/km
F
22%
€ 16.995
€ 20.830
€ 382 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Nissan NOTE 1.6 First NOTE

  • Daihatsu Materia 1.5 Soul

  • Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun

  • Toyota Verso-S 1.3 VVTi Aspiration

  • Peugeot 1007 1.4 HDi Gentry

  • Nissan Cube 1.6 ZEN

  • Fiat Qubo 1.4 8v Dynamic

  • Subaru Trezia 1.3 Luxury

  • Nissan Note 1.4 Life +

  • Hyundai ix20 1.4i Blue i-Vision

  • Kia Venga 1.4 CVVT EcoDynamics X-tra

  • 2018 - Citroën C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine