Suzuki Alto 1.0 Exclusive

- 27 april 2009

Guitig

Het eerste dat opvalt aan de nieuwe Alto is zijn guitige smoeltje. Prominent in beeld is de grote afgeronde grille, die wordt geflankeerd door twee vrolijke koplampen. Die koplampen steken als kikkerogen boven de motorkap uit en zijn vanaf de voorstoelen te zien. Aan de zijkant zien we licht uitgeklopte wielkasten, die de Alto iets sportiefs meegeven. Ook loopt de schouderlijn iets omhoog bij de achterdeuren. Het is een leuk detail, maar zorgt samen met de brede C-stijl helaas wel voor een flinke dode hoek. Qua achterkant is de Alto het minst verrassend. Die loopt, net als bij vrijwel iedere andere auto in deze klasse, recht af. Verder doet hij hier denken aan de Twingo, die bijvoorbeeld dezelfde soort achterlichten heeft.

In tegenstelling tot de driedeurs Twingo is de Alto standaard een vijfdeurs. Slim, want juist in de stad kunnen aparte achterdeuren handig van pas komen, zoals wanneer je snel moet instappen. Niet standaard is de roze lakkleur. Hoewel deze kleur eigenlijk perfect past bij zo'n hippe stadsauto, kunnen we goed begrijpen dat niet iedereen er weg van is. Hij is dan ook in negen andere kleuren te bestellen. In de breedte is de Alto met maar liefst 12 centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Dat dit een wereld van verschil maakt, blijkt wel als we ons nieuwe exemplaar naast een uit 2006, het laatste jaar van het vorige model, parkeren. De nieuwe oogt, onder meer door de breedte, beduidend volwassener.

68 pk
90 Nm
155 km/h
14,0 s
5,4 (4.4) l/100km
103 g/km
C
22%
€ 7.999
€ 10.698
€ 196 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Chevrolet Spark 1.0 LS

  • Peugeot 107 1.0 XS

  • Hyundai i10 1.25i ActiveVersion Cool

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

  • Daihatsu Trevis 1.0

  • Daihatsu Cuore 1.0 Premium

  • Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance