Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

- 16 april 2009

Comfort

We zeiden het al; bij Mercedes schrijven ze ‘Comfort’ met een grote ‘C’. Meer dan voorheen is dat op deze E-Klasse van toepassing. Comfort is zoveel meer dan alleen soepele vering en dat hebben ze in Stuttgart heel goed begrepen. De nieuwe E veert soepel, maar zal niet nadeinen na een hoge drempel. Met name in Avantgarde-trim, met lager en stijver onderstel, ligt hij bovendien heel vlak in de bocht zodat hoge bochtsnelheden kinderspel zijn. Toch is het niet echt een bochtenridder: een sportieve rijstijl voelt nogal ongepast aan. Wat verder opvalt is het geluidsniveau: álle geluiden zijn alleen op de achtergrond te horen. Zelfs tijdens volgas optrekken op Autobahn-snelheden blijft het opvallend stil in de cabine van de W212.

Dat is mede te danken aan de soepele en zuinige dieselmotor die in het vooronder ligt. Die klinkt, voor een viercilinder diesel, behoorlijk aangenaam. Ook de krachtopbouw is prettig lineair: je hebt geen moment het gevoel iets tekort te komen. Een reden om tóch de 350CDI te kiezen – die duurder, zwaarder en niet veel sterker is – dat is de betere klank en misschien het wat spannendere karakter. Bij de 350 krijg je bovendien een zeventraps automaat, waar de 250 het met vijf trappen moet stellen. Beide automaten reageren helaas niet al te snel op een kickdown-actie, wil je even snel een auto inhalen, dan zul je toch even geduld moeten hebben. Buiten dat doen zowel de vijf- als de zeventraps hun werk goed.

Tijdens het rijden hebben we uiteraard zo veel mogelijk hulpsystemen uitgeprobeerd. Helaas hebben we geen nachtrit kunnen doen, dus het Intelligent Light System is onaangeroerd gebleven. Distronic Plus, de radargestuurde cruise control, werkte zoals het hoort te werken. Ook de combinatie van de spoorassistent en de dodehoekwaarschuwing beviel goed: met een korte trilling van het stuur werd het overschrijden van de wegbelijning aangegeven en met een licht- en of geluidssignaal (afhankelijk van de mate van gevaar) liet het systeem weten dat er iemand in de dode hoek reed. Minder te spreken waren we van het navigatiesysteem, dat leek soms de weg kwijt te zijn en haalde links en rechts wel eens door elkaar.

204 pk
500 Nm
239 km/h
7,4 s
onb (6.2) l/100km
164 g/km
G
22%
€ 49.900
€ 77.925
€ 1.429 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Infiniti M35h GT Premium

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Jaguar XF 2.2D

  • BMW 5 Serie 523iA High Executive

  • Honda Legend 3.5 V6

  • 2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • 2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition

  • 2014 - Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition

  • 2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI

  • 2010 - Mercedes-Benz E63 AMG

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde

  • 2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI

  • 2008 - Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde