Volkswagen New Beetle RSi 3.2 V6 4Motion

- 7 februari 2009

Koolstofvezel en aluminium

Waar het interieur vaak wordt vergeten bij de metamorfose naar een sportieve vierwieler, heeft Volkswagen kosten noch moeite gespaard om van de RSi iets bijzonders te maken. Het standaard meubilair maakte plaats voor koolstofvezel kuipstoelen van Recaro, bekleed met felrood leder. Ook het instrumentarium en de deurpanelen zijn vervaardigd uit koolstofvezel. Geen ‘carbonlook’, maar the real deal. De kunstzinnige raamslingers – elektrisch bedienbare ramen zijn natuurlijk niet racy – zijn, net als de pedalen en de rally-achtige handgrepen, gemaakt van aluminium. Zelfs de zonnekleppen zijn voorzien van aluminium accenten. Voor de bekleding van de hemel en het stuurwiel is alcantara gebruikt.

Net als bij de gewone New Beetle is de afstand van de bestuurdersstoel tot de voorruit gigantisch. Ook de hoofdruimte is normaliter al overbemeten, maar door de diepe kuipstoelen is deze bij de RSi echt enorm. Het is dan wat onhandig dat de bediening van de radio helemaal in het dak is geplaatst. Waar normaal de radio zit, bovenin de middenconsole, bevinden zich nu drie metertjes voor olietemperatuur, oliedruk en voltage. Weer zo’n leuk racy detail. Hoewel de Recaro kuipjes weinig verstelmogelijkheden hebben - dat wil zeggen: alleen van voor naar achter - bieden ze een prettige zit. Omdat je ín de stoel zit en niet erop, is de zijdelingse steun perfect en ondanks de lage positie is het zicht naar buiten ook nog eens heel behoorlijk.

224 pk
320 Nm
225 km/h
6,4 s
onb (11.9) l/100km
286 g/km
G
22%
€ 21.150
€ 106.638
€ 1.955 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • 2017 - Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG-6 Dune

  • 2013 - Volkswagen Beetle Cabrio 1.4 TSI DSG Sport

  • 2012 - Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design