Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic

- 31 januari 2009

Gewenning

Mercedes-Benz laat er met het interieur geen twijfel over bestaan dat deze GLK uit hun stal komt. De klokken en de middenconsole bijvoorbeeld bestaan grotendeels uit onderdelen die we uit de vele andere Benzen kennen. Een tikje saai op het gebied van vernieuwing, maar wel een beproefde opstelling. Zelfs de alles-in-één stengel achter het stuur werkt weer prettig wanneer je de gewenningstijd gehad hebt. Ondanks de rijke ervaring met Mercedessen blijft het na het overstappen uit een andere auto weer even zoeken naar de ruitenwisserbediening, maar dat duurt nooit lang. Het enige wat als lastig ervaren kan worden is de cruisecontrolstengel die aan dezelfde kant van het stuur zit, zij het wat hoger. Zeker als je eigen auto op die hoogte de richtingaanwijzer heeft zitten. De bediening van het Comand-systeem vergt eveneens enige gewenning. De knopjes zitten niet meer zoals eerder langs het scherm, maar worden vervangen door één grote draaiknop die tevens ingedrukt en op een joystickmanier gebruikt kan worden. Ook dit zal na enige tijd geen issue meer vormen. Al helemaal niet met de goed functionerende spraakherkenning.

De stoelen zijn voor de verandering eens met stof omkleed, maar uiteraard is de lederen variant optioneel. De verstelling van de stoel gaat grotendeels elektrisch, des te vreemder is het dat de horizontale verschuiving en de instelling van de lendensteunen wel weer handmatig dient te gebeuren. Op zich is er niks mis mee, maar doordat de rest elektrisch verstelbaar is, ligt gevoelsmatig zo de nadruk op de ontbrekende optie. De hoge zit is een prettige en past goed bij karakter van het model en het comfort dat het Stuttgarter merk wil uitdragen. Op de achterbank is de zitpositie eveneens naar behoren, al is de achterbank opvallend smal. De middelste positie is niet geschikt te noemen voor een volwassene, en in de praktijktest met autostoeltjes bleek al helemaal dat de overgebleven ruimte tussen de stoeltjes geen volwaardige plek is te noemen. Dat mag je toch anders verwachten in een auto die zoveel ruimte doet vermoeden.

224 pk
540 Nm
220 km/h
7,5 s
9,6 (7.9) l/100km
209 g/km
G
22%
€ 53.240
€ 78.615
€ 1.441 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • Infiniti EX37 3.7 V6

  • BMW X3 xDrive20d High Executive

  • Volvo XC60 D5 Summum

  • Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line

  • Land Rover Freelander 2 2.2 TD4 HSE

  • Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

  • 2012 - Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC

  • 2009 - Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueEfficiency