Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

Pawel Piotrowski - 16 januari 2009

5 + 2 = 7

Binnenin zijn er geen gelijkenissen met de grotere Murano te vinden. Niet vreemd, gezien het feit dat de Qashqai in een geheel andere klasse valt en al wat langer op de markt is. Het dashboard is strak en modern vormgegeven zonder te choqueren met opzienbarende details of ergonomische missers. De gebruikte kunststoffen zijn echter wel aan de harde en goedkope kant, vooral de onderste helft van het cockpit heeft nog het meeste weg van een plastic prullenmand. In de smalle en hoge middenconsole zijn de belangrijkste bedieningsorganen op een logische manier gegroepeerd. De Optima is onder andere standaard voorzien van een gescheiden klimaatregeling en een radio cd-speler. Andere gemakken zoals elektrisch bedienbare ramen en spiegels zijn eveneens aan boord. Op het strakke design van het dashboard sluiten de speelse ronde uitstroomopeningen harmonieus aan. Om het zwart wat te breken zijn hier en daar metaalkleurige accenten aangebracht, zoals in het handzame stuurwiel. Daarachter liggen de tellers verscholen in diepe kokers die voorzien zijn van goed afleesbare grote getallen. Tussenin ligt het drukke centrale display van de boardcomputer, waarop onder andere informatie over het brandstofniveau en de motortemperatuur omslachtig af te lezen is.

Door de hoge bouw is de Qashqai+2 zowel voor als achter makkelijk toegankelijk. De hoogte van de koets brengt met zich mee dat men meer rechtop zit dan gebruikelijk, waardoor de zitting van de stoelen wat korter uit kon vallen. Dat scheelt natuurlijk weer wat interieurruimte. De zitpositie achter het stuur is eenvoudig in te stellen op de typische Renault-achtige manier. Dat brengt onder andere met zich mee dat de leuning niet traploos te verstellen is en in een soort vrije val gebracht kan worden. Het overzicht naar voren is door de hogere zitpositie prima, bij het zicht naar achteren onttrekt de brede D-stijl veel zicht. Het esthetisch aantrekkelijke privacy glas werkt ook niet echt in het voordeel van het overzicht. De instap naar de derde zitrij gaat wat moeizaam, om het de passagiers zo makkelijk mogelijk te maken schuift de achterbank wel een flink stuk naar voren.

Hét verkoopargument van de Qashqai+2 vormen uiteraard de twee extra losse stoelen achterin. Zoals gebruikelijk stellen deze plekken niet veel meer voor dan noodzitjes, eigenlijk kunnen alleen kinderen er goed genoeg zitten. Door de achterbank een stuk naar voren te schuiven ontstaat er wel wat meer ruimte, toch veranderd dat niet veel aan de claustrofobische omgeving achterin. Gelukkig kunnen de twee losse stoelen met één simpele handeling vlak in de vloer verdwijnen. Het resultaat is een zeer bruikbare bagageruimte met een inhoud van 450 liter. Met het platleggen van de tweede zitrij kan men zelfs een volume tot 1.520 liter creëren. Dit gaat met een zodanig gemak dat tripjes naar de woonboulevard of kleine verhuizingen niet van tevoren voorbereid hoeven te worden door bestudering van de handleiding.

150 pk
320 Nm
189 km/h
11,3 s
8,1 (7) l/100km
188 g/km
G
22%
€ 30.350
€ 38.195
€ 700 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • SsangYong Korando D20T Sapphire

  • Kia Sportage 2.0 CVVT X-Clusive 2WD

  • Toyota RAV4 2.0 VVT-i Linea Sol

  • Jeep Compass 2.0 CRD Sport

  • Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4

  • Peugeot 3008 1.6 HDiF Première

  • Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M

  • Renault Koleos 2.0 dCi Privilège 4x4

  • Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive

  • 2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • 2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

  • 2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+

  • 2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+

  • 2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

  • 2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • 2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • 2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look