Ford Galaxy 2.0 TDCi Ghia

- 16 december 2008

Reiswagen

Een luxe uitrusting wekt bij een auto automatisch de indruk dat het een aangename reiswagen betreft. Dat geldt ook zeker voor deze Galaxy. Met de 140 pk diesel en een fijne automaat kom je overal prima uit de voeten. In volle vaart over de snelweg, of bumper aan bumper sukkelend in de file. Straatje in, straatje uit in het stadscentrum, of van verkeerslicht naar verkeerslicht over de ring. De 2.0 TDCi is geen strepentrekker, maar een meer dan prima motor voor deze grote Ford is het zeker. De zestraps automaat kiest steeds op een prettige manier de juiste verzetten. Bij het geleidelijk versnellen zijn de overgangen nauwelijks voelbaar, en wanneer er wat meer gevraagd wordt van de auto wordt er zonder veel horten en stoten eerst teruggeschakeld om vervolgens wat pittiger te kunnen accelereren. Smooth is wellicht de beste typering van deze comfortabele automaat. Uiteraard kent de automaat ook een sportstand waarbij wat later wordt opgeschakeld, of kan de pook manueel bediend worden voor het geval je van de zomer met je caravan in de bergen liever een tandje terug gaat.

Het onderstel kan middels drie knoppen sportiever of comfortabeler worden afgesteld. Helaas is het effect hiervan maar slecht te ervaren. Pas op zeer slecht wegdek, kan je op het moment dat je wisselt van instellingen een verschil ervaren. Eigenlijk dus een beetje overbodige optie, want de demping is voor een MPV als deze in de normale stand gewoon prima voor elkaar. Daarbij is het weggedrag navenant. Gooien en smijten doe je en wil je niet met een auto van deze afmetingen, maar in het standaard bochtenwerk houdt deze grote MPV zich prima staande. Wat heet, de concurrenten zullen er een zware dobber aan hebben om dezelfde prestaties neer te zetten. Pas bij hoge bochtsnelheden begint de Galaxy zich wat onderstuurd te gedragen, maar dat zijn sowieso al niet meer de snelheden waarbij je je passagiers comfortabel vervoert. Een dikke pluim voor de wegligging dus.

Dat laatste is namelijk toch datgene waar deze Galaxy je het meeste toe beweegt. Gewoon lekker comfortabel van A naar B komen. Zoals eerder al aangegeven met alle luxe aan boord, maar dat geldt dan ook voor het rijden zelf. Zaken als Bi-Xenonverlichting, Adaptieve Cruise Control en automatische hoekverlichting zijn zeker geen gemeengoed op familiewagens, maar toch beschikt deze Galaxy er allemaal over.

140 pk
320 Nm
190 km/h
10,5 s
8,1 (7.4) l/100km
196 g/km
G
22%
€ 35.200
€ 62.975
€ 1.155 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Renault Grand Espace 2.0 DCi 16v 150 Dynamique

  • Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Touring

  • Seat Alhambra 2.0 TDI DSG Style

  • 2016 - Ford Galaxy 2.0 EcoBoost Titanium

  • 2010 - Ford Galaxy 2.0 TDCi 120 kW